För få nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas

Av årets inkomna ansökningar till YH-Myndigheten beviljas 377 utbildningar. Det motsvarar cirka 10 300 studerandeplatser per utbildningsomgång. Flest platser beviljas inom utbildningsområdena Teknik och tillverkning, Ekonomi, administration och försäljning samt Data/IT. För VVS Företagen är detta nedslående siffror där alltför många ansökningar fått avslag. IUC, där VVS Företagen är en av skolans instiftare har sökt sex utbildningar till utbildningen VVS-ingenjör samt Kyla. YH-Myndigheten beviljar utbildningen VVS-ingenjör i Katrineholm, Malmö och Göteborg, men avslår i Stockholm. Kyl- och Värmepumptekniker avslås både i Stockholm och i Göteborg.

-Detta är långt ifrån ett tillfredsställande besked och märkbart negativt för våra medlemsföretag och branschens behov samt för skolans långsiktiga verksamhet, säger Manne Didehvar, chef Kompetensförsörjning VV S Företagen.

VVS Företagen menar att det behövs ett förnyat arbete i form av en översyn av strategier kring VVS-branschens utbildningsbehov på YH-nivå.

-Vi behöver en hanteringsprocess från YH där branschen har bättre kunskap om förutsättningarna och därefter kan planera åtgärder och insatser. Från YH-Myndighetens sida räcker det inte att säga att man samarbetar med näringslivet och lyssnar på vad behovet är inom branschen samtidigt som man avslår 50 procent av de tillväxtfrämjande utbildningarna från IUC, menar Manne Didehvar.

Sveriges och företagens utveckling, tillväxt och konkurrenskraft hänger på kompetensförsörjningen av välutbildade och kompetenta medarbetare och VVS Företagen menar att YH-utbildningarna är en viktig kanal för att säkerställa detta.

-Vi kommer att anstränga oss ännu mer för att skapa en stabil och näringslivsnära beslutsmodell i samverkan med YH, säger Manne Didehvar.

För mer information:
Manne Didehvar, chef Kompetensförsörjning VVS Företagen, tel: 08-762 75 10