Installationsbranschens historiska siffror följs av stadig tillväxt

Under 2016 uppgick installationsbranschen för elteknik och VS till närmare 125 miljarder kronor. Det är en historisk ökning från 2015 års 110 miljarder. Kommande år ser fortsatt positiva ut för branschen, men tillväxten mattas av och följs av en stabilare utveckling.

Det gick väldigt bra för installationsbranschen förra året. Från 2015 ökade volymen för elteknikinstallationer med åtta procent och för VS-installationer med hela 14 procent. Den starka tillväxten drevs upp av en stark inhemsk efterfrågan och en kraftig ökning av husbyggnadsinvesteringar. Uppgången inom byggmarknaden var bred och berörde i stort sett alla sektorer, men särskilt bostads- och lokalbyggandet. Detta har gynnat installationsbranschen.

Under 2017 och 2018 väntas dock den branta utvecklingen inom installationsbranschen plana ut. På elinstallationsområdet väntas tillväxten landa på en respektive två procent för de båda åren. Inom VS ligger motsvarande siffror på en procent för vartdera året.

- De lägre siffrorna beror främst på att den överhettning vi nu ser kyls av och övergår i en normal tillväxttakt, säger Hans Heldring, branschekonomiansvarig på Installatörsföretagen. Vi ser en viss minskning av investeringar inom industrin samt en framtida uppåtgående räntetrappa. Dessutom har politiska beslut som ROT-sänkningen, och händelser som Brexit och val av ny amerikansk president påverkat stämningsläget negativt, fortsätter han.

Samtidigt rapporterar medlemsföretagen att det är svårt att rekrytera personal med rätt kompetens.

- Nio av tio företag menar att det är svårt eller mycket svårt att rekrytera ny personal. Bristen på kompetens är den enskilt största tillväxthämmande faktorn om man frågar våra företag, säger Hans Heldring.

Det som bidrar till att ändå hålla installationsmarknaden stabil är den positiva utvecklingen på byggmarknaden, som ger upphov till goda marknadsmöjligheter för installatörer. Våra företag ser att möjligheterna inom ny- och ombyggnad av både bostäder och lokaler är särskilt goda. Byggande av lokaler inom offentlig sektor, som sjukhus och skolor, lyfts fram.

- Våra företag ser dessutom potential inom andra spännande områden. Det finns två övergripande trender i branschutvecklingen just nu, och dessa speglar samhällsintresset i stort. Det är dels inom energieffektivisering och dels inom digitaliser­ing. Det kan handla om energieffektivare belysning, varmvattenberedare, laddstationer för elbilar och integrerad teknik i byggnader för att bara nämna några exempel, berättar Hans Heldring.

Även om installationsmarknaden som helhet har en positiv prognos så präglas branschen fortfarande av stora regionala skillnader. Medan 2016 visade god tillväxt i alla storstadslänen, bedöms Skånes län få en negativ rekyl under 2017. Tillbakagången i Sydsverige beror främst på en minskning av byggandet av bostäder och kommersiella lokaler. Regionerna Stockholm, Västra Götaland och – Norrland – är de områden som nu bidrar mest till en stabil marknad.

Två gånger om året sammanställer Installatörföretagen, i samarbete med analysföretaget Industrifakta, installationsmarknadens resultat samt ger en prognos för kommande år.

Hans Heldring, Branschekonomiansvarig
08 762 75 11 hans.heldring@installatorsforetagen.se

Amanda Rafter Ekenman, Press- och opinionsansvarig
  070 389 76 04 amanda.ekenman@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 800 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 48 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.