Installatörsföretagen växlar krav med Elektrikerna

Installatörsföretagen har idag växlat yrkanden inför årets avtalsförhandlingar med fackförbundet Svenska Elektrikerförbundet. Det nya Installationsavtalet för elektriker ska vara på plats den 1 maj 2020.

Parterna har under de senaste avtalsperioderna arbetat gemensamt för att ta fram kollektivavtal som leder till stärkt konkurrenskraft för branschen och som är attraktivt för både företag och medarbetare.

- Installationsbranschen har en avgörande betydelse i samhällsbyggandet. Det är våra medlemsföretag som levererar installationerna och tjänsterna för ett klimatsmart samhälle.  Därför måste vi fortsätta att utveckla branschen tillsammans med de fackliga organisationerna. Med attraktiva kollektivavtal för både företag och medarbetare kan vi locka fler att teckna kollektivavtal och nya grupper att söka sig till vår bransch, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen

Installatörsföretagens viktigaste frågor i sina yrkanden är:

•  Långsiktigt hållbar lönebildning.
  •  Möjlighet för företag att följa med i den snabba tekniska utvecklingen genom att anställa inom fler kompetensområden.
  • Anpassning av arbetstidsreglerna efter företagens verksamhet och medarbetarnas behov.

Installatörsföretagens yrkanden innebär mer verksamhets- och individanpassade kollektivavtal. Kollektivavtalen speglar också den svagare tillväxt som kommer att prägla Sverige kommande år och de specifika utmaningar som branschen går till mötes.

Samtliga avtalsyrkanden i sin helhet finns att läsa på www.installatorsforetagen.se/avtal2020

Efterfrågan på installationer vid infrastrukturprojekt, nybyggnation och renovering har varit hög de senaste åren, men nu märker även våra medlemsföretag av den konjunkturavmattning som industrin redan upplever. De flesta delar av installationsmarknaden - från elinstallationer, värme och sanitet till ventilation – krymper. Installatörsföretagen vill trygga jobben inom branschen, vilket betyder att löneökningstakten behöver växla ned, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Det nya Installationsavtalet för elektriker ska vara på plats den 1 maj 2020. Installatörsföretagen förhandlar fram avtalet tillsammans med Svenska Elektrikerförbundet.

För mer information:

Henrik Junzell, förhandlingschef, 08 762 75 64 henrik.junzell@installatorsforetagen.se

Eva Strindberg, pressansvarig, 08 762 76 04 eva.strindberg@installatorsforetagen.se

Våra 3600 medlemmar är entreprenörer, arbetsgivare och företagare verksamma inom branschen för tekniska installationer. Det är våra medlemmar som med sina 50 000 medarbetare installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi representerar även entreprenörerna inom elkraft som säkrar infrastrukturen för Sveriges elförsörjning. Installatörsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.