Kunderna lever fortfarande farligt i byggvaruhusen

När det gäller kundernas elsäkerhet är det bara Julas byggvaruhus som tar ett tydligt ansvar. Trots att en felaktig installation kan leda till olyckor, och i värsta fall dödsfall, hjälper byggvaruhandeln inte sina kunder. Många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen kräver av säkerhetsskäl en behörig installatör. Men fortfarande saknar butikerna skyltning och produkterna märkning samtidigt som personalen ger felaktiga råd.  Det visar en uppföljande undersökning från Elektriska Installatörsorganisationen EIO.

För att många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen ska vara säkra att använda får de bara installeras av en behörig installatör. Men vid köp i byggvaruhandeln får konsumenterna fortfarande inte information om vad som enligt lag gäller.

Det visar en uppföljande undersökning som EIO genomfört. Fortfarande brister såväl skyltning som personalens råd i de flesta fall men ett byggvaruhus verkar ta elsäkerhet på allvar, Jula.

Redan förra året såg vi spår av förbättring hos Julas byggvaruhus. Det är bra att de fortsatt ta steg i rätt riktning. Vi tror att kunder som får tydlig vägledning och rätt råd är nöjda kunder. Och nöjda kunder kommer tillbaka, säger Joakim Grafström, elsäkerhetsexpert på EIO.

Precis som i förra årets uppföljning granskades även elartiklar som kräver behörighet på sju av de största e-handelssajterna. På sajterna är informationen fortsatt dålig men resultatet var något bättre från e-handelns kundtjänst jämfört med ute i butik.

Både Bauhaus och Julas kundtjänst berättade på eget initiativ om behörighetsreglerna och uppmanade till att anlita en elinstallatör. Att få rätt råd är livsviktigt, fortsätter Joakim Grafström.

Vi tycker att elsäkerhet är viktigt och försöker hela tiden förbättra oss så att våra kunder ska känna sig trygga i sina val. Jag hoppas att ni även framöver kommer att se en ännu bättre hantering ifrån vår sida, säger Joachim Frykberg VD på Jula AB.

När EIO offentliggjorde kartläggningen om byggvaruhusens information till konsumenterna för första gången 2013 uppmanade Elsäkerhetsverket handeln att vidta åtgärder. I år har EIO återbesökt Bauhaus, Clas Ohlson, Jula och K-rauta i Halmstad, Uppsala, Umeå och Skellefteå för att se vad som har hänt.

Rapporten "Fortfarande noll koll – Uppföljning 2015" finns att ladda ner i sin helhet på eio.se.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under sommaren 2015 genom oannonserade återbesök i 11 utvalda byggvaruhus. Under samma tidperiod och med samma frågeställningar undersöktes sju av de största e-handelssajterna inom byggvaror. Rapporten är den andra uppföljningen till ”Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar” som släpptes i oktober 2013.

Joakim Grafström, elsäkerhetsansvarig
joakim.grafstrom@eio.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har cirka 2 800 medlemmar med sammanlagt över 26 500 anställda. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Redan förra året såg vi spår av förbättring hos Julas byggvaruhus. Det är bra att de fortsatt ta steg i rätt riktning. Vi tror att kunder som får tydlig vägledning och rätt råd är nöjda kunder. Och nöjda kunder kommer tillbaka.
Joakim Grafström, elsäkerhetsexpert
Både Bauhaus och Julas kundtjänst berättade på eget initiativ om behörighetsreglerna och uppmanade till att anlita en elinstallatör. Att få rätt råd är livsviktigt.
Joakim Grafström, elsäkerhetsexpert