Medalj i VVS för Sverige

Patrik Eriksson, VVS-montör från Vansbro, tog brons och hamnade därmed på en av sex svenska pallplatser på Yrkes-EM i Göteborg. Elektrikern Johan Ledin tilldelades ”Medallion for Excellence” – utmärkelsen till tävlande med exceptionellt hög kvalitet och höga poäng.

Det känns jättebra, jag trodde inte att jag skulle nå pallen. Jag gjorde några misstag under första dagen som jag trodde skulle hänga i. Men nu känns det otroligt, jag har kämpat så hårt för detta. Det känns grymt, sa Patrik Eriksson och hoppade av glädje efter söndagens avslutningsceremoni.

Johan Ledin, från Sidensjö, som tävlade i elteknik var inte långt ifrån en pallposition med sin femteplats och fick en ”Medallion for Excellence” – en utmärkelse till tävlande med exceptionellt hög kvalitet och höga poäng.

- För oss har varit lyckade dagar, inte bara för medaljerna. Under fyra dagar har vi träffat många nyfikna ungdomar som fått upp ögonen för installationsbranschen. Vi har haft besök av gymnasie- och kunskapsminister Anna Ekström, som precis som vi, vill se yrkesutbildningar i god kvalité som lösningen för framtidens kompetensförsörjning, säger Jens Albrektsson, chef Kompetens och utbildning på Installatörsföretagen och ordförande för VVS-Branschens Yrkesnämnd.

Omkring 75 000 besökare kom till Svenska Mässan i Göteborg för att följa de tävlande. Ungdomar från totalt 28 länder har tävlat inom 35 olika yrken, och 400 skolor har tagit sig till tävlingarna för att titta på.

Om Yrkes-EM
Den 1-3 december 2016 samlades ungdomar från hela Europa i Göteborg för att tävla om EM-titeln i yrkesskicklighet i 35 olika yrken. Detta var första gången Sverige arrangerar en internationell yrkestävling. EuroSkills hålls jämna år ooch de tävlande är max 25 år. Alla tävlande har gått en yrkesutbildning. Läs mer här.

Euroskills 2016 arrangeras på uppdrag av Worldskills Europe av WorldSkills Sweden (WSS), Göteborg & Co och Svenska Mässan. Dessa nationella och lokala parter bildar ett samarbete som operativt leds av Göteborg&co. WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten via Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. WorldSkills Sweden är ansvariga för tävlingen. Läs mer här

Jens Albrektsson, Chef Kompetens och utbildning
jens.albrektsson@installatorsforetagen.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
 +46 8-762 75 69
 Charlotte.Printz@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.

Det känns jättebra, jag trodde inte att jag skulle nå pallen. Jag gjorde några misstag under första dagen som jag trodde skulle hänga i. Men nu känns det otroligt, jag har kämpat så hårt för detta. Det känns grymt.
Patrik Eriksson, bronsmedaljör Yrkes-EM
För oss har varit lyckade dagar, inte bara för medaljerna. Under fyra dagar har vi träffat många nyfikna ungdomar som fått upp ögonen för installationsbranschen. Vi har haft besök av gymnasie- och kunskapsminister Anna Ekström, som precis som vi, vill se yrkesutbildningar i god kvalité som lösningen för framtidens kompetensförsörjning.
Jens Albrektsson, chef Kompetens och utbildning på Installatörsföretagen och ordförande för VVS-Branschens Yrkesnämnd