Nordiskt Vattenskadeseminarium 2013 fokuserar på utveckling och ny teknik

Vattenskador kostar varje år 20 miljarder kronor i norden. Vad kan branschen göra för att motverka skadorna och minska kostnaderna? Hur gör vi rätt från början för att slippa förseningar och bristfälliga lösningar? Det diskuterades under årets Nordiska Vattenskadeskadeseminarium som i år hölls på Djurönäset den 27-29 augusti.

180 deltagare från Sverige, Norge, Finland, Island och Danmark samlades i soliga Stockholm för att ta del av nya rön och diskussioner inom vattenskaderisker, renovering, åldringsprocessen i våtrum, bostadssprinklers, BIM och konditionsundersökningar av vatten- och avloppsinstallationer.

- Vattenskador är ett samhällsproblem med stora kostnader. Det är viktigt att utveckla kunskapen och utbyta erfarenheter och jobba aktivt mot vattenskador. Nordiskt Vattenskadeseminarium är en mötesplats för de som arbetar dagligen med vattenskadefrågor. I år hade vi ett varierat program med allt från detaljerad teknisk information såsom tätskiktsmanschetter till hur riskerna kommer att se ut i framtidens byggande när man ändrar energikraven, säger Rolf Kling teknisk chef på VVS Företagen.

Resultatet av VASKA-projektet presenterades, där ett område i Umeå har byggts vattenskadesäkert och följts under 25 års tid. Denna utvärdering var mycket uppskattat bland deltagarna.

- Vattenläckor kan inte undvikas, men risken minimeras med bra tekniklösningar och kända material sa Johnny Andersson på Ramböll Sverige när han redovisade VASKA-projektet.

Även i Norge har ett vattenskadesäkert provhus byggts där dess 25 år i drift visades upp, vilket Oddvar Stensrød från Gjensidige Forsikring berättade om.

Något som märktes under dessa dagar var hur stort behovet av forskning och testning av produkter och material är. Nordiskt Vattenskadeseminarium ger bra möjlighet för de olika länderna att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom nybygge, renovering och forskning.

- 95 procent av det material man river vid en fuktskada i ett keramiskt våtrum är oskadat. Behovet är stort av att kunna delreparera sa Peter Bratt från Länsförsäkringar i sin föreläsning om delreparationer av tätskikt i keramiska våtrum.

Under onsdagskvällen delades även det stora Nordiska Vattenskadepriset 2013 ut. I år föll valet på Kjell-Åke Henriksson från JM AB med motiveringen: ”För ett framgångsrikt arbete med att förebygga vattenskador i den egna bostadsproduktionen. Genom att konsekvent följa upp och analysera fel och skador och tillämpa dessa kunskaper i verksamheten har Kjell-Åke Henriksson bidragit till att minska vattenskadorna väsentligt. Hans arbete visar att krav och fokus på utförandet är en viktig del av kvalitetsarbetet som ger tydliga resultat.”

Seminariet avslutades med en rapport från Susanna Benckert som driver ett barnhem i Ghana. Hon berättade om hur arbetet fortskrider och utmaningen i att inte kunna ta rent vatten för givet.

På barnhemmet har ett arbete påbörjats med att bygga toaletter, vilket frigör tid och ökar barnens chanser till bra, friska liv och undviker långa, tunga, tidskrävande och inte minst, riskfyllda hämtningar av vatten. I Norden tas tillgången till rent vatten för given, men i Ghana ser man verkligen glädjen och betydelsen av att få rent vatten i närheten av sin bostad. Barnen har verkligen fått ett helt annat liv, blande annat tack vare bidrag från VVS Företagen.

Skrivet av: Therese Hallman