Ny utmärkelse ska lyfta elteknikbranschen

Nu lanseras en helt ny utmärkelse för elteknikbranschen, EIO Guld – Årets elteknikföretag. Utmärkelsen ska gå till ett framgångsrikt elteknikföretag som, med starkt engagemang för kunder, medarbetare och samhälle, leder och utvecklar sin verksamhet.  Av fem finalister väljer en nationell jury en vinnare på mässan Elfack i maj.

Fram till 20 februari är alla - kunder, anställda, leverantörer och elteknikföretagare själva - välkomna att nominera företag till en ny utmärkelse för elteknikbranschen - EIO Guld Årets elteknikföretag 2015. Ambitionen är att varje år lyfta fram och synliggöra företag som inspirerar branschen att satsa på affärsmannaskap, innovation och hållbar utveckling.

-  Vårt samhälle är beroende av elektriska lösningar för att fungera vilket det gör tack vare elteknikbranschens alla kompetenta företag och medarbetare. De ser till att våra elinstallationer är säkra och energieffektiva, varje dag året runt. Vi vill uppmärksamma och lyfta fram branschen för den viktiga samhällsfunktion den levererar, säger Jan Siezing, vd på EIO

Fem regionala jurygrupper kommer först att utse fem regionala finalister. Därefter ska en nationell jury kora en vinnare bland dessa fem. Vinnaren får ett utbildningsstipendium på 30 000 kr medan övriga deltagare som når till final får ett utbildningsbidrag på 5 000 kr hos Elbranschens Utvecklings – och utbildningscenter EUU.

De regionala jurygrupperna består av representanter från bland annat Fastighetsägarna, Svenskt Näringsliv, Yrkeshögskolan och utvalda kommuner.

Den nationella juryn består, förutom Jan Siezing, vd EIO, bland annat av:

• Anna-Lena Bohm, VD Uniguide och ordförande Svensk Näringslivs SME-kommitté
  • Reinhold Lennebo, VD för Fastighetsägarna Sverige
  • Isabelle McAllister, designer, journalist och programledare
  • Nicklas Mattsson, chefredaktör för Svenskt Näringslivs tidning Entreprenör
  • Matz Nilsson, förbundsordförande på Sveriges Skolledarförbund
  • Jan Sandred, handläggare på enheten för Innovationsledning på Vinnova

Nominering till EIO Guld Årets elteknikföretag 2015 sker på www.eio.se/eioguld

Jan Siezing, VD
jan.siezing@eio.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har närmare 2 800 medlemsföretag med sammanlagt över 26 500 anställda som omsätter 33 miljarder kronor. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Vårt samhälle är beroende av elektriska lösningar för att fungera vilket det gör tack vare elteknikbranschens alla kompetenta företag och medarbetare. De ser till att våra elinstallationer är säkra och energieffektiva, varje dag året runt. Vi vill uppmärksamma och lyfta fram branschen för den viktiga samhällsfunktion den levererar.
Jan Siezing, VD på EIO