Nya avtal klara för tjänstemän i installationsbranschen

Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen tecknade på torsdagen, tillsammans med fyra andra arbetsgivarorganisationer, avtal med tjänstemannaorganisationerna Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Sammanlagt omfattar de nya avtalen drygt 10 000 tjänstemän i EIO och VVS Företagens medlemsföretag. Avtalen innebär en fortsatt satsning på lokal lönebildning på företagsnivå.

- Vi fortsätter vårt arbete mot mer och förbättrad lokal lönebildning. I likhet med tidigare avtal med Ledarna kommer även avtalet med Sveriges Ingenjörer och det alternativa löneavtalet med Unionen att vara sifferlöst. En utvecklad lokal lönebildning på företagen stärker installationsbranschens attraktivitet och underlättar kompetensförsörjningen, säger Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Sammanlagt omfattar de nya avtalen drygt 10 000 tjänstemän i EIO och VVS Företagens medlemsföretag. Förutom EIO och VVS Företagen tecknas avtalen av Plåtslageriernas Riksförbund, Måleriföretagen i Sverige, Glasbranschföreningen samt Maskinentreprenörerna.

Det traditionella löneavtalet med Unionen är det enda som är siffersatt och det håller sig inom det av industrin satta märket på 2,2 procent.

Avtalsperioden löper mellan 1 maj 2016 och 30 april 2017.

Några kortfattade punkter ur respektive avtal:
Ledarna

• Sifferlöst processlöneavtal (tillsvidare)
  • Fortsatt partsarbete för att utveckla den lokala lönebildningen
  • Fortsatt partsarbete för hållbara chefer

Sveriges Ingenjörer

• Sifferlöst processlöneavtal (tidsbegränsat)
  • Fortsatt partsarbete för att utveckla den lokala lönebildningen

Unionen

• Sifferlöst alternativt processlöneavtal
  • Det traditionella löneavtalet – allmän pott om 1,5 % och löneöversyn värderad till 0,5 %

Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef
ulf.nordstrom@installatorsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Vi fortsätter vårt arbete mot mer och förbättrad lokal lönebildning. I likhet med tidigare avtal med Ledarna kommer även avtalet med Sveriges Ingenjörer och det alternativa löneavtalet med Unionen att vara sifferlöst. En utvecklad lokal lönebildning på företagen stärker installationsbranschens attraktivitet och underlättar kompetensförsörjningen.
Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef