Nya Teknikinstallationsavtalet ska ge fler konkurrensfördelar

Idag växlas avtalsyrkanden för Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl som berör 16 000 personer i installationsbranschen. Installatörsföretagen ansluter sig, även i årets förhandlingar, till det så kallade märket som den internationellt konkurrensutsatta industrin sätter. För Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl ligger fokus också på en generell översyn som gör kollektivavtalet mer konkurrensfördelaktigt och fler möjligheter för unga i branschen.

- Under lång tid har båda parterna varit överens om att det är den internationellt konkurrensutsatta industrin som ska ha den kostnadsnormerande rollen. Det har varit framgångsrikt för både företag och medarbetare. Vi utgår därför ifrån att vi även i årets avtalsrörelse följer det så kallade märket, säger Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef och ansvarig för Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl hos Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen ser även ett behov av att göra en översyn av avtalets allmänna villkor för att göra företag med kollektivavtal än mer konkurrenskraftiga än företag utan. Till exempel måste arbetsskyldighet vid beredskap ytterligare förtydligas och resereglerna anpassas till dagens resande.

- Med kollektivavtalet har vi möjlighet att öka attraktiviteten för branschen, både att köpa ifrån och arbeta i. I år hoppas vi därför också på att få till överenskommelser som gör det lättare för företagen att våga anställa unga och de unga att vilja stanna kvar i branschen. 2015 var det endast 500 av 1 000 elever från VVS- och fastighetsprogrammet som fick en lärlingsanställning efter gymnasiet. Det är oacceptabelt, fortsätter Anita Hagelin.

Nuvarande Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl löper ut den 31 mars 2016 och förhandlingen sker med Byggnads (Svenska Byggnadsarbetareförbundet).

Fyra av Installatörsföretagens avtalsyrkanden i korthet:

Följa märket, att även i år låta den internationellt konkurrensutsatta industrin ha den kostnadsnormerande rollen. Installatörsföretagen ser det även att eventuella reformer räknas av från löneutrymmet.

Förlängd provanställning för lärlingar, med nio månaders provanställning kommer företagen att våga anställa ännu fler lärlingar.

Stärkt kompetensutveckling direkt efter examen, för att göra det enklare för nya yrkesarbetare att komma in i ackordslag.

Dela på service- och entreprenadmontörer i turordningsreglerna eftersom de två yrkesgrupperna påverkas olika vid en lågkonjunktur.

Läs avtalsyrkanden för Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl i sin helhet här.

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
anita.hagelin@vvsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@eio.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Under lång tid har båda parterna varit överens om att det är den internationellt konkurrensutsatta industrin som ska ha den kostnadsnormerande rollen. Det har varit framgångsrikt för både företag och medarbetare. Vi utgår därför ifrån att vi även i årets avtalsrörelse följer det så kallade märket.
Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
Med kollektivavtalet har vi möjlighet att öka attraktiviteten för branschen, både att köpa ifrån och arbeta i. I år hoppas vi därför på att få till överenskommelser som gör det lättare för unga att få anställning och vilja stanna kvar i branschen. Idag är det endast 500 av 1 000 elever som går ur VVS- och fastighetsprogrammet som får en lärlingsanställning efter gymnasiet. Det är oacceptabelt.
Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef