Nytt avtal för VVS- och plåtavtal klart

Efter ett genombrott i förhandlingarna lyckades VVS Företagen och PLR förhandla bort Byggnads krav på högre lärlingslöner. -Detta är en framgång och gör att vi kan fortsätta ha en tydlig, individuell lönsesättning menar Roine Kristianson, vd på VVS Företagen. Det nya avtalet undertecknades av parterna idag den 25 maj.

VVS Företagen och Plåtslageriernas Riksförbund har efter en lång konflikt och svåra förhandlingar tecknat kollektivavtal på VVS- och plåtslageriernas avtalsområden. Därmed är nu den fem veckor långa strejken avbruten och de uttagna medarbetarna återvänder till sina arbeten.

Det nya avtalet innebär att parterna kommit överens om de kärnfrågor som var orsak till konflikten, lärlingslönerna och arbetstidsförkortningen.

- Det är en framgång att vi har förhandlat bort kraven på högre lärlingslöner. Detta göra att vi kan ha en fortsatt tydlig, individuell lönesättning. Ännu viktigare är att detta gör det möjligt för företagen att anställa unga människor som kan vara med och utveckla vår bransch, säger Roine Kristianson, vd på VVS Företagen.

De nya avtalen gäller från den 1 april 2012 till den 31 mars 2013 och innebär att VVS- och plåtslageribranscherna ansluter sig till märket på 2,6 procent som Industrin satt. Vi har därmed tagit ansvar för, och säkerställt reallöneökningar för arbetstagarna.

En av kärnfrågorna som det funnits svårigheter att enas kring är arbetstidsförkortningen.

- Vi har tyvärr tvingats till fyra timmars arbetstidsförkortning. Det är ett hårt slag mot våra medlemsföretags produktivitet och lönsamhet och i förlängningen även anställningstryggheten, säger Henrik Boman, chefsjurist på PLR.

- Det är en styrka att våra medlemsföretag haft kraften att stå emot Byggnads strejker. Kostnaderna är höga på kort sikt men det har varit en viktig principfråga för branschens utveckling. Vi har värnat våra individuella lönesättningsprinciper och arbetsledningsrätten, säger Robert Jakobsson, förhandlingschef på VVS Företagen.

Efter den konflikt Byggnads valde att dra igång har nu drabbade medlemsföretag och medarbetare ett digert arbete framför sig.

- Konflikten har skadat branschen och kundernas förtroende för lång tid framöver, säger Thomas Dahlberg, vd på PLR.

- Den ekonomiska förlusten av strejken innebär stora kostnader för såväl våra medlemsföretag, som samhället och branschens kunder. Hade Byggnads accepterat medlarnas ursprungliga hemställan, hade vi undvikt konflikten och strejkens konsekvenser, avslutar Roine Kristianson.

För mer information kontakta:
Roine Kristianson, vd VVS Företagen, 08-762 75 50
Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund, 08-762 75 98