Nytt avtal klart för tjänstemän i installationsbranschen

Elektriska Installatörsorganisationen EIO tecknade på torsdagen, tillsammans med fem andra arbetsgivarorganisationer, avtal med tjänstemannaorganisationerna Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna.

-        Vi har nått framgång i vårt arbete för en förbättrad lokal lönebildning. I likhet med tidigare avtal med Ledarna kommer även avtalet med Sveriges Ingenjörer att vara sifferlöst. Det stärker installationsbranschens attraktivitet och underlättar kompetensförsörjningen, säger Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef på EIO.

De nya avtalen sträcker sig över 3 år. Förutom EIO tecknas avtalen av VVS Företagen, Plåtslageriernas Riksförbund, Målarmästarna, Glasbranschföreningen samt Maskinentreprenörerna. Sammanlagt omfattar avtalen drygt 10 000 tjänstemän, varav 5 000 i elteknikbranschen. Avtalet med Unionen som är det enda som är siffersatt håller sig inom märket 6,8 procent.

-        Förhandlingarna har varit konstruktiva. Tjänstemannaorganisationerna inser att utveckling och god lönsamhet är en förutsättning för trygga anställningar med goda anställningsvillkor. Vi fortsätter nu arbetet med att förstärka den lokala lönebildningen. Målsättningen med den nya arbetsgrupp vi upprättar med Unionen är att samtliga tjänstemannaavtal i framtiden ska möjliggöra lokal lönebildning på företagen, fortsätter Ulf Nordström.

Avtalsperioden löper mellan 1 april 2013 och 31 mars 2016.

Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef, EIO

ulf.nordstrom@eio.se

Henrik Nygård, publicistisk chef, EIO
henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO

Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.
EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling. Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag. Följ avtalsrörelsen på www.eio.se/avtal-2013

- Vi har nått framgång i vårt arbete för en förbättrad lokal lönebildning. I likhet med tidigare avtal med Ledarna kommer även avtalet med Sveriges Ingenjörer att vara sifferlöst. Det stärker installationsbranschens attraktivitet och underlättar kompetensförsörjningen
Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef på EIO