Nytt kollektivavtal klart för installatörer inom VVS & Kyl

Idag, onsdag 20 april, tecknades ett nytt kollektivavtal mellan VVS Företagen och Byggnads. Det nya Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl löper på 13 månader och ger löneökningar på 2,38 procent. Det ger ett avtalsvärde på 2,2 procent räknat på 12 månader och följer det av industrin satta märket.

Vi är mycket nöjda med det nya avtalet. Den största förbättringen i avtalet är de förenklingsåtgärder som gjorts på ett flertal ställen i avtalet. Att göra det enklare för företag att utveckla och driva sin verksamhet har varit prioriterat för oss i årets avtalsrörelse, säger Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef och ansvarig för Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl hos Installatörsföretagen

Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl tecknas mellan VVS Företagen och Byggnads och berör 16000 installatörer. Förhandlingarna har förts i konstruktiv anda där bägge sidor varit lyhörda för de frågor som förhandlats.

- Vi är glada att nå ett avtal som håller märket och som vi ser leder till stärkt konkurrenskraft för våra medlemsföretag. En fråga vi däremot inte kommit i mål med är den om att skapa en stärkt kompetensutveckling direkt efter examen, fortsätter Anita Hagelin

Med anledning av den korta avtalsperioden fortsätter arbetet mellan parterna i arbetsgrupper på en rad områden, däribland reseregler och Utbildningsavtalet, med sikte på en förändring i det nya avtalet 2017.

Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl berör över 2000 företag och 16 000 medarbetare inom VVS & Kyl. Avtalet förhandlas mellan VVS Företagen, en del av Installatörsföretagen, och Byggnads. Den nya avtalsperioden löper mellan 1 april 2016 till 30 april 2017.

Mer information om överenskommelsen kommer löpande på http://www.vvsforetagen.se

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
anita.hagelin@installatorsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Vi är mycket nöjda med det nya avtalet. Den största förbättringen i avtalet är de förenklingsåtgärder som gjorts på ett flertal ställen i avtalet. Att göra det enklare för företag att utveckla och driva sin verksamhet har varit prioriterat för oss i årets avtalsrörelse.
Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
Vi är glada att nå ett avtal som håller märket och som vi ser leder till stärkt konkurrenskraft för våra medlemsföretag. En fråga vi däremot inte kommit i mål med är den om att skapa en stärkt kompetensutveckling direkt efter examen.
Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef