PLR lägger varsel om lockout

I syfte att skydda förbundets strejkdrabbade medlemsföretag har Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) i dag lämnat in ett varsel om lockout för Byggnads medlemmar för 100 företag som arbetar under kollektivavtalen byggnadsplåtslageri, ventilation och plåtbearbetning.

– Byggnads har tagit till otillåtna stridsåtgärder och därför har vi ingen annan möjlighet än att lägga ett lockoutvarsel. Vi beklagar att vi tvingas till denna åtgärd, men vi måste skydda våra medlemsföretag från att tappa sin konkurrenskraft på grund av en konflikt som de inte har någon möjlighet att påverka, säger Henrik Boman, förhandlingschef Plåtslageriernas Riksförbund.

Den 24 april sa Byggnads nej till medlarnas bud och Plåtslageriernas Riksförbund och VVS Företagen drogs därför in i konflikten. När strejken nu är inne på den tredje veckan känner sig arbetsgivarna tvungna att agera eftersom Byggnads kategoriskt vidhåller sina krav om sju timmars extra arbetstidsförkortning och kraftigt uppjusterade lärlingslöner.

– Byggnads har utsatt våra medlemsföretag för föreningsrättskränkning genom att sätta igång en strejk mot våra förtroendevalda och deras utvalda företag. Detta kan vi naturligtvis inte acceptera och vi tvingas därför till lockout. En lockout som stöds av hela byggsektorn, säger Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund.

När lockouten träder i kraft kommer denna av Byggnads påbörjade konflikt, innefatta cirka 3 000 personer inom våra fem kollektivområden.
Lockouten träder i kraft den 23 maj klockan 06.00.

För mer information angående lockouten kontakta:
Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund, 08-762 75 98
Henrik Boman, chefsjurist och förhandlingschef, Plåtslageriernas Riksförbund, 08-762 75 97