Premiär: nya filmer utbildar i elsäker arbetsmiljö

Ny utbildningsfilm om elolyckor på jobbet som EIO och SEF producerat tillsammans är nu lanserade. Projektet består egentligen av flera filmer – men med ett och samma syfte: att öka kunskapen om arbetsplatsolyckor med strömgenomgång.

– Först och främst ska filmen visa hur viktigt det är att skapa ett arbetsklimat utan en hård kultur och utan genvägar, men den ska också lära ut hur viktigt det är att söka vård och göra uppföljning efter en olycka med strömgenomgång, säger Rickard Lindberg.

Filmprojektet består av en ”huvudfilm” – en dramatisering – och ett flertal intervjuer med bland andra läkare, en elektriker som drabbats, en första hjälpen-expert och en psykolog.

– Vi vill skapa en ökad medvetenhet om de kroppsliga och psykiska konsekvenserna av strömgenomgång. Det handlar om olyckor där utgången ofta är mycket allvarlig. Den här filmen kommer väcka känslor och tankar, och vi vill få tittarna att inse att vi aldrig någonsin kan kompromissa med säkerheten på jobbet, säger Jimmy Åsberg, arbetsmiljöansvarig ombudsman på SEF.

Filmen ger tittarna – elektriker, företagsledningar, chefer, skolelever och myndigheter – bland annat anvisningar om vad man ska göra om en olycka skett och hur man kan hjälpa sig själv eller sin kollega.

Jimmy Åsberg lägger till:

– Alla måste se den här filmen. Det här är EIOs och SEFs gemensamma budskap. Vi har gjort filmen tillsammans och budskapet handlar om människors liv.

Se samtliga filmer här

Charlotte Printz, PR-ansvarig

charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har närmare 2 800 medlemsföretag med sammanlagt över 26 500 anställda som omsätter 33 miljarder kronor. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Först och främst ska filmen visa hur viktigt det är att skapa ett arbetsklimat utan en hård kultur och utan genvägar, men den ska också lära ut hur viktigt det är att söka vård och göra uppföljning efter en olycka med strömgenomgång.
Rikard Lindberg, arbetsmiljöansvarig
Vi vill skapa en ökad medvetenhet om de kroppsliga och psykiska konsekvenserna av strömgenomgång. Det handlar om olyckor där utgången ofta är mycket allvarlig. Den här filmen kommer väcka känslor och tankar, och vi vill få tittarna att inse att vi aldrig någonsin kan kompromissa med säkerheten på jobbet.
Jimmy Åsberg, arbetsmiljöansvarig ombudsman på SEF