Pressmeddelande: De glömda miljonprogrammen tillväxtområde för installationer

Elektriska Installatörsorganisationen EIO:s nya konjunkturrapport visar att konjunkturnedgång och finanskris hittills fått måttlig effekt på elteknikmarknaden.

Branschens omsättning minskade endast marginellt 2008 till 57,7 miljarder kronor, men för 2009 pekar prognoserna på en nedgång med omkring 5 procent. 2010 väntar sig branschen nolltillväxt, men starka underliggande drivkrafter kan sätta igång tillväxten redan inom något år.

Orderstocken hos elteknikföretagen minskade det fjärde kvartalet 2008, men planade ut på oförändrad nivå under årets första kvartal.

I vårens konjunkturenkät pekar branschens företag inte oväntat ut en effektivare energianvändning som ett allt viktigare tillväxtområde. Samtidigt konstaterar EIO att det finns flera ”miljonprogram” än bostäder, som har stora behov av förnyelse och upprustning.

Även byggandet av privata och offentliga lokaler ökade kraftigt under 1960- och 70-talen, när Sverige skulle uppgraderas och en stor andel av dessa behöver anpassas till nya användarkrav på teknisk standard och effektivitet.

Till detta kommer utemiljön till både bostäder och lokaler, där upprustningsbehoven är minst lika omfattande som inne i byggnaderna.

-Här kan elteknikföretagen spela en viktig roll genom att ersätta utomhusbelysningen med ny teknik, som minskar energianvändningen och samtidigt uppgraderar säkerheten i utemiljön, säger EIO:s nye VD Jan Siezing.

-En annan viktig uppgift för branschen är att minska de allt större säkerhetsriskerna i samband med äldre elledningar i alla de bostäder och lokaler som inte har renoverats, fortsätter Jan Siezing.

-Detta är tyvärr ett område som lätt glöms bort, när miljonprogrammens byggnader renoveras, trots att elledningar har ungefär samma tekniska livslängd som VA-stammar.

EIO:s prognoser pekar på tillväxt för både bostadssektorn och offentliga lokaler redan 2010. Detta förklaras bland annat av investeringar för minskad energianvändning och positiva effekter av det införda ROT-stödet till småhus och bostadsrätter samt ett väntat förslag till statlig kreditgaranti för upprustning av flerbostadshus.

Läs mer om EIO och konjunkturrapporten på www.eio.se.

Vill du vet mer? Kontakta gärna:

Rolf Persson, Industrifakta, 042-380450
Jan Siezing, vd EIO, 0705-321018