Pressmeddelande: Meningsfull skattelättnad

Elektriska Installatörsorganisationen EIO välkomnar regeringens förslag att inkludera bredbandsutbyggnad i ROT-avdraget.

– Det finns en stor marknadspotential för att installera bredbandsnät i villor och bostadsrätter, säger Joakim Carlsson, ansvarig för tele, data och säkerhet i EIO.

Idag har majoriteten av landets småhusägare och bostadsrättsinnehavare sitt bredband genom telefonjacket eller via ett separat bredbandsuttag i hallen. Det är ytterst få som har installerat ett eget bredbandsnät i bostaden för tv, telefoni, data och övriga kommunikationstjänster.

– Allt fler samhällskritiska tjänster överförs till elektroniska kommunikationsnät. Därför ser EIO positivt på regeringens förslag om ett utökat ROT-avdrag, berättar Joakim Carlsson.

– Det ger konsumenten större ekonomiska möjligheter att bygga en framtidssäker lösning. Och med bredbandsuttag i varje rum slipper man dra sladdar kors och tvärs genom bostaden. I höstas kom dessutom en standard för hur man bygger bredbandsnät i bostäder vilket kan påskynda utbyggnaden ytterligare.

Ett bra bredbandsnät i hemmet blir givetvis meningslöst om man inte har en bra anslutning till hemmet, så kallat accessnät. Där finns mycket stort behov av utbyggnad. Dock råder det i nuläget en osäkerhet om ROT-avdraget verkligen är tillämpbart på det fastighetsnät som ansluter lägenheterna.

Flera kritiska röster har höjts mot att maskinkostnaderna vid grävarbetet för nedgrävning av kabel inte är avdragsgillt vid bredbandsutbyggnad till småhus. En sådan utökning av avdraget skulle ytterligare påskynda utbyggnaden. Trots detta anser EIO att regeringens nuvarande förslag är ett steg i rätt riktning.

– ROT-avdraget verkar redan ha ökat intresset för renovering av småhus. Idag köper villaägarna in byggnads- och hantverksarbeten för mer än 25 miljarder kronor per år. Här finns det stora möjligheter att öka elteknikföretagens andel, kommenterar Jan Siezing, vd i EIO.

Vill du veta mer?
Kontakta Joakim Carlsson, 08-762 75 59, joakim.carlsson@eio.se