Rätt använt stärker ROT-avdraget seriösa företags verksamhet

VVS Företagen anser att ROT-avdraget effektivt bidragit till att skapa seriösa förutsättningar för seriösa företag. Det är dock tydligt att en uppgradering av ROT-avdraget behöver göras och att regelverket ses över.

För VVS-branschen har ROT-avdraget, tillsammans med branschreglerna Säker Vatten, bidragit till en seriösare och sundare företagskultur. Tidigare utförda svarta arbeten har blivit vita vilket skapat trygghet för såväl kunder som företag.

- Vi tar avstånd från hur en del företag fakturerar. Helt tydligt väljer en del företag att fördela ROT-avdraget på ett sådant sätt att en orimligt hög andel av kostnaden läggs på utfört arbete och en alltför låg andel avseende produkten som ska installeras, säger Johan Mossling, t f vd på VVS Företagen.

Uppdrag Gransknings rapportering om att material- och varukostnader samt arbetskostnader beräknas på ett felaktigt sätt oroar VVS Företagen. Det framkom tydligt att ROT-avdraget effektivt tagit bort efterfrågan på svartarbete, men också att lagstiftningen för arbetskostnaden inte är tydlig.

- Vi tycker att ROT-avdraget i grunden är ett system som fungerar väl. Däremot är det helt oacceptabelt att detta fusk kan förekomma. Vi behöver ta till åtgärder som motverkar detta. En åtgärd är att Skatteverkets kontrollsystem vid utbetalning av ROT-avdrag förbättras, menar Per Jonasson, vd på Kyl & Värmepumpsföretagen.

Seriösa företag måste kunna använda ROT-avdraget för att stärka en sund konkurrens. Ansvarsfulla människor måste också veta att de får rätt produkt till rätt pris. Det stärker och utvecklar VVS-branschen och den betydelse branschen har för ett modernt samhälle och människors livskvalitet.

För mer information:
Johan Mossling, t f vd, 08-762 75 14, johan.mossling@vvsforetagen.se