Reformer nödvändiga i nytt installationsavtal

Idag utbyter Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Elektrikerförbundet krav inför årets förhandlingar om ett nytt Installationsavtal. EIO efterlyser en modernisering av kollektivavtalet. Bland de viktigaste frågorna märks elteknikföretagens förutsättningar att anställa fler kompetenser, nya turordningsregler och ungas möjligheter att få sitt första jobb.

−      Avtalsrörelsen inleds i ett ekonomiskt osäkert läge. Både industrin och byggsektorn signalerar en nedgång under 2013. När efterfrågan på elteknikföretagens tjänster faller begränsar det självklart utrymmet för kraftiga löneökningar bland våra medlemsföretag. Vår förhoppning är att förhandlingarna kan leda fram till en reformering av avtalet och att vi kan stärka branschens förutsättningar att generera tillväxt och skapa sysselsättning, säger Jan Siezing, VD på EIO.

Elteknikbranschen står inför allvarliga hot och utmaningar framöver, men också stora möjligheter. Konkurrensen hårdnar och nya marknader växer fram. För att hantera utvecklingen efterlyser EIO en modernisering av kollektivavtalet. Delar av Installationsavtalet är över hundra år gammalt och därmed illa anpassat för att branschen ska kunna utvecklas och skapa tillväxt under dagens marknadsförutsättningar. EIO efterlyser i de avtalsyrkanden som idag överlämnas till Elektrikerförbundet reformer på en rad områden.

Bland annat måste Installationsavtalet göra det möjligt för företag att anställa lärlingar under kortare perioder, så kallad visstidsanställning. Parterna har ett ansvar för att underlätta för unga som söker sitt första jobb.

Fler vägar behöver också öppnas upp in i branschen. Företagen behöver kunna anställa personer baserat på den kompetens som behövs för olika arbetsuppgifter, inte som idag att de i princip har samma utbildningsbakgrund. De nuvarande reglerna är resterna av en skråmentalitet som hör historien till.

Turordningsreglerna bör också ses över så att företagen även kan behålla den kompetens som behövs. Dagens regler innebär att ett företag kan tvingas säga upp personal i en del av verksamheten som visar goda resultat och kanske står för utvecklingsmöjligheterna, samtidigt som mindre effektiva eller av sviktande konjunktur drabbade enheter lämnas orörda. Det är förödande både för enskilda företag och branschen.

Dessutom ska ackordslönesystemet individualiseras. Den enskildes ambitioner, prestationer och ansvarstagande ska belönas även vid ackord.

För EIO är det självklart att den internationellt konkurrensutsatta industrins bedömning av den ekonomiska utvecklingen sätter ramarna för årets löneökningar.

−      Elteknikföretagen har inte råd att höja lönerna mer än den exportberoende svenska industrin. Cirka 30 procent av våra medlemsföretags försäljning kommer ifrån industrin och vi är i likhet med resten av näringslivet beroende av en stark samhällsekonomi. Viktigt för att hålla koll på kostnaderna är också att vi går mot en mer företagsnära lönebildning där lönepotterna inte låses för mycket. Årets förhandlingar bör istället ses som en chans att rusta elteknikbranschen så att den står stark när konjunkturen förr eller senare vänder uppåt igen. Det ligger i allas intresse, säger Åsa Kjellberg Kahn, vice VD och förhandlingschef på EIO.

EIO återkommer med kommentar på Elektrikerförbundets avtalskrav så snart dessa blivit kända och EIO:s förhandlingsgrupp tagit ställning till dem.

Följ avtalsrörelsen på www.eio.se/avtal-2013/.

För ytterligare information, kontakta:
Åsa Kjellberg Kahn, vice VD och förhandlingschef EIO

asa.kjellberg-kahn@eio.se

Jan Siezing, VD, EIO
jan.siezing@eio.se

Henrik Nygård, kommunikationschef EIO
henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO
Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.

EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling.Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.
EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag.
www.eio.se
 - info@eio.se