Semester på sommaren och ATK vid jul och nyår

En ny undersökning från VVS Företetagen och PLR visar att en höjd lärlingslön innebär att färre företag skulle välja att ta emot lärlingar. Undersökningen visar också att medarbetarna själva kan påverka hur de tar ut sina ATK-timmar och att dessa tas ut som hela semesterdagar.

I konflikten mellan VVS Företagen, PLR och Byggnads är Byggnads kärnfrågor kravet på höjd lärlingslön och utökad arbetstidsförkortning. VVS Företagen och PLR ringde runt och frågade 74 medlemsföretag hur de tror att en ökad lärlingslön påverkar företagens möjlighet att ta emot nya lärlingar. Svaret var tydligt: 80 procent svarade att en ökad lärlingslön gör ett redan pressat ekonomiskt läge det ännu svårare att ta emot fler lärlingar. Några av företagskommentarerna löd:

-Med ökad lärlingslön kommer vi inte att ta in fler. Redan idag tänker vi oss för eftersom kunskapsnivån bland lärlingarna är så låg. Det kostar mycket tid och pengar att lära upp. Det är med andra ord redan en stor kostnad idag.

-Det blir svårt att försvara denna kostnadsökning när lärlingen är under utbildning. De ligger så pass högt under utbildning att det är bättre att anställa en färdigutbildad.

En annan fråga som ställdes till företagen handlade om hur mycket medarbetarna kan vara med och påverka hur ATK timmarna tas ut. Merparten, 88 procent, menade att de själva kan påverka detta och att antalet timmar tas ut som hela dagar i samband med helger och klämdagar. Så här sa man:

-Den tas ut ut i samråd. De senaste åren har vi tillsammans valt att lägga den i samband med jul och nyår. Vi har ingen som tar ut enstaka timmar för att hämta eller lämna barn på dagis.

Man frågade också hur man gör med antalet semesterdagar, tar man ut allt varje år eller sparar man till nästa år? 38 procent av medarbetarna menar att de sparar semesterdagar. Majoriteten tar ändå ut det mesta av sin semester under innevarande år och det vanligaste är en lång sammanhängande ledig period under sommarhalvåret.

-De anställda får bestämma själva i samråd med företaget.
-De flesta tar ut all sin semester.
-Någon vecka sparas för jakt eller fiske, annars tas allt ut sammanhängande.

Något missnöje eller krav på mer ledig tid verkar alltså inte finnas, och att anställa nya lärlingar med högre lön är för de flesta orimligt med det höga kostnadsläge som finns.

För mer information om undersökningen kontakta:
Karoline Hammar, pressansvarig VVS Företagen, tel: 08 762 75 44