Svar till bostadsminister Peter Eriksson: Taket är nått – endast 400 000 bostäder kan byggas

I dag presenterades ett antal förslag om arbetskapaciteten inom byggbranschen för Bostadsminister Peter Eriksson. Installatörsföretagen ser positivt på utredningen och delar rapportens slutsats som visar på stora svårigheter att rekrytera till byggsektorn. Men den alarmerande effekten av arbetskraftbristen visar enligt Installatörsföretagens senaste beräkningar att installationsbranschen endast kommer klara av att bygga 400 000 bostäder fram till 2025, långt ifrån de 710 000 som Boverket menar behövs.

- Trots en hög produktionsnivå under 2016 kan vi se att bostadsbyggandet faller tillbaka rejält under nästa år. Det beror på att installationsbranschen nått maximal produktionsnivå. Det är uppenbart att branschen är i ett akut behov av utbildningsinsatser för att dels råda bot på den akuta kompetensbristen och dels för att kunna växa i den takt som krävs för att Sverige på sikt ska kunna klara den stora framtidsutmaningen som bostadsbristen innebär, säger Jens Albrektsson, chef för Kompetens och utbildning på Installatörsföretagen.

De åtgärder rapporten föreslår och som Installatörsföretagen ställer sig bakom är bland annat att skapa fler jobb med lägre utbildningskrav inom ramen för de svenska kollektivavtalen, intensifiera validerings- och kompletteringsinsatser för nyanlända, öka rörligheten på arbetsmarknaden genom att staten finansierar fler yrkesverksamma för vidareutbildning. YA-jobben kan också utnyttjas i högre utsträckning för kortsiktiga insatser.

Branschen stärker den bilden och menar att vägen till enklare jobb är en lösning.

-En av de viktigaste nycklarna till fler jobb idag är att vi inom branschen tillsammans med övriga parter stakar ut en väg för enklare jobb. Skapa acceptans för den bilden, att det är ok. Se det som en guldbiljett i Idol, du är med och får en resa till elektriker eller projektledare eller kanske rentav VD om man vill. Detta är ingen lönedumpning utan tvärtom en nyckel till att fler får upp ögonen för branschen och vi får in fler. Som det ser ut idag måste vi därför tyvärr tacka nej till alltför många uppdrag. Och behovet minskar ju inte - tvärtom. säger Johnny Petré, vd Lindsténs Elektriska AB.

Företagen signalerar en akut brist på arbetskraft. Installatörsföretagens bedömning är att företagen här och nu skulle kunna anställa ytterligare 6000 personer, ser man till hela installatörsbranschen handlar det om det dubbla, nästan 12 000 personer. Detta givet att rätt kompetens finns att tillgå på marknaden.

-Vi ser positivt på att regeringen tar problemen på största allvar. Åtgärder krävs av både regeringen, skolväsende, kommuner och av oss som företräder branschen. Lyckas vi komma tillrätta med kompetensbristen innebär det stora möjligheter för bostadsbyggandet, arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt, avslutar Jens Albrektsson.

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.