Sveriges Elkraftentreprenörer och Installatörsföretagen inleder nytt samarbete

Sveriges Elkraftentreprenörer, en sektion inom Energiföretagens Arbetsgivareförening, och Installatörsföretagen har inlett ett samarbete där elkraftentreprenörerna får tillgång till den samlade branschkompetensen inom Installatörsföretagen.

- Vi är stolta över detta förtroende och ser fram emot att samarbeta kring viktiga branschfrågor. Tillsammans blir vår röst ännu starkare, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.

- Sveriges Elkraftentreprenörer arbetar inom nordens kanske viktigaste infrastrukturområde. Villkoren för företagen behöver utvecklas vidare, för att även fortsättningsvis vara en viktig del i att långsiktigt säkra elförsörjningen. Med hjälp av Installatörsföretagens branschkompetens stärker vi nu påverkansarbetet gentemot myndigheter, politiker och beslutsfattare, säger Anders Fallgren som företräder Sveriges Elkraftentreprenörer.

Tjänsterna till Sveriges Elkraftentreprenörer innehåller bland annat rådgivning inom elsäkerhet, arbetsmiljö och entreprenadjuridik. Därutöver ska Installatörsföretagen och Sveriges Elkraftentreprenörer tillsammans driva frågor om kompetensförsörjning och opinionsbildning inom branschen. Mats Ählberg på Installatörsföretagen kommer att samordna det operativa arbetet. Mats har en lång erfarenhet från elkraftssektorn.

- Vi är glada att kunna stärka företagen inom Energiföretagens Arbetsgivareförening genom samverkan med Installatörsföretagen och deras kunniga medarbetare i branschfrågor, säger Tomas Torstensson på Energiföretagens Arbetsgivareförening.

Sveriges Elkraftentreprenörer består av nio företag med närmare 4 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Mats Ählberg, Installatörsföretagen, 08-762 75 12 mats.ahlberg@installatorsforetagen.se

Anders Fallgren, Marknadschef Vattenfall Service Nordic AB, 070-539 50 50 anders.fallgren@vattenfall.com

Tomas Torstensson, VD Energiföretagens Arbetsgivareförening, 08-762 78 93 tomas.torstensson@efa.se

Våra 3800 medlemmar är entreprenörer, arbetsgivare och företagare verksamma inom branschen för tekniska installationer. Det är våra medlemmar som med sina 50 000 medarbetare installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi representerar även entreprenörerna inom elkraft som säkrar infrastrukturen för Sveriges elförsörjning.

Installatörsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.