Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl är klart

Föreningen VVS Företagen, en del av Installatörsföretagen, och fackförbundet Byggnads har kommit överens om ett nytt Teknikinstallationsavtalet VVS  & Kyl.

- Vi är väldigt nöjda med årets avtal säger Anita Hagelin, som är ansvarig för förhandlingarna, och fortsätter. Vi har nu ett treårigt avtal inom märket som innehåller förändringar som både främjar våra medlemsföretag konkurrenskraft och branschens attraktionskraft. Det innehåller dessutom fler möjligheter till företagsanpassade lösningar som bland annat leder till förenklad administration för företagen.

Med ett undantag har VVS Företagen fått igenom samtliga av de mål som medlemsföretagen värderat högst.

- Vi nådde tyvärr inte ända fram i vår önskan om möjlighet för individen att själv påverka sin lönesättning. Vi beklagar detta, då vi inte tycker att det är en fråga för de centrala parterna att avgöra. Men där är tyvärr Byggnads av en helt annan uppfattning, säger Anita Hagelin.

- Vi har fått igenom en rad yrkanden som syftar till att stärka kompetensutvecklingen i branschen, säger Anita Hagelin. Exempel på detta är möjligheten till förlängd provanställning för lärlingar samt yrkesintroduktionsavtal för anställda under utbildning och för företagslärlingar inom VVS, kyla och sprinkler.

Ytterligare ett exempel är en justering av fördelningstal, som innebär att en yrkesarbetare som nyligen tagit sitt branschprov ska fortsätta gå på fördelningstal 0,90 under ytterligare en utbildningsperiod i samband med arbete på ackord. Syftet är att dessa lättare ska släppas in i ackordslagen.

Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl har även fått dessa förbättringar:

Frågor som medför stärkt konkurrenskraft:

• Arbetstidsförkortningen proportioneras vid frånvaro

• Avtalad ökning om ackordsfaktorn senareläggs från 1 april 2017 till 1 maj 2017

För företag, främst kylföretagen, som har mycket beredskap, kan vi se två tydliga förbättringar:

• Förtydligande av beredskapstjänsttext. Nu är det tydligt och klart även i avtalet att beredskap ingår i arbetsuppgifterna

• Bättre viloregler vid beredskap

Fördelar för anställda:

• Pensionsavsättningen är bra för våra medlemsföretags anställda.

• Likabehandling av tim- och månadsavlönade i samband med resor.

• Ytterligare en arbetstidsförkortningstimme

Utöver detta finns en mängd förändringar i paragraferna. Det nya avtalet blir tillgängligt inom kort.

Mer information om överenskommelsen kommer löpande på http://www.vvsforetagen.se

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
08 762 75 66  anita.hagelin@installatorsforetagen.se

Amanda Rafter Ekenman, Press- och opinionsansvarig
+46 70 389 76 04  amanda.ekenman@installatiorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.