Tilläggsuppdrag till komvuxutredningen öppnar upp för yrkesväxling

Vuxenutbildning är en förutsättning för det livslånga lärandet och en grundbult i regeringens kunskapslyft. I februari tillsatte regeringen utredningen En väl anpassad vuxenutbildning, för att utreda vissa frågor om komvux och särvux. Nu ger regeringen den pågående utredningen ytterligare uppdrag.

Utöver tidigare direktiv ska utredaren bland annat analysera hur samverkan fungerar inom regionalt yrkesvux. Samverkan mellan kommunerna och mellan kommungruppen och andra aktörer, är viktigt bland annat för att få till ett brett utbud av yrkesutbildningar. Pär Lundström, expert yrkesutbildning på Installatörsföretagen, välkomnar tilläggsuppdraget.

- Många vuxna hör av sig till oss och vill in i branschen. Vi saknar 10 000 installatörer och bristen på arbetskraft håller tillbaka såväl byggande som åtgärder för energieffektivisering och infrastruktursatsningar. Trots det är det lättare för vuxna att läsa till en examen i historisk filosofi än att yrkesväxla till elektriker eller VVS-montör.

- Nu får komvuxutredningen fler uppdrag för att stärka kompetensförsörjningen. Det är klokt i ett läge då vi behöver fler med yrkesutbildning, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Det ursprungliga uppdraget handlar bland annat om att se över bestämmelserna för urval, betygsskala och högskoleförberedande examen. Utredaren ska också se över särvuxelevernas möjlighet till utbildning efter behov och förutsättningar, samt undersöka om lärare inom vuxenutbildningen får den kompetensutveckling de behöver.

Uppdraget ska redovisas i sin helhet senast den 31 augusti 2018.

Amanda Rafter Ekenman, presskontakt. +46 70 389 76 04 amanda.ekenman@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 800 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 50 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.