Utmärkelsen årets elteknikföretag går till Skåne

Nu har vinnaren av EIO Guld – Årets elteknikföretag 2015 korats. Juryns val blev Tomelillaföretaget Lindsténs Elektriska AB som tog hem priset bland annat för sitt aktiva arbete med jämställdhet och mångfald. Lindsténs Elektriska var en av fem finalister som gått vidare.

- Det känns helt fantastiskt. Jag är jättestolt. Det här priset har vi vunnit tack vare alla våra medarbetares fantastiska insats och engagemang, säger Johnny Petré, VD på Lindsténs Elektriska AB från scenen på mässan Elfack i Göteborg.

Lindsténs Elektriska AB har 125 medarbetare och finns i Tomelilla, Ystad, Simrishamn, Sjöbo, Lund samt Landskrona. Företaget startades år 1965 och är ett familjeägt företag i tredje generationen.

- Det här priset är ett bra initiativ av EIO. Både som vägledning för konsumenter men även som inspiration för hela elteknikbranschen. Lindsténs Elektriska är föredömliga i sitt arbete både ut mot kund men även hur de tänker på sin personal och miljön, säger Isabelle McAllister, jurymedlem och prisutdelare på galan.

Vinnaren får ett utbildningsstipendium på 30 000 kronor hos Elbranschens Utvecklings – och utbildningscenter EUU.

Juryns motivering löd:
Lindsténs Elektriska har professionellt och framgångsrikt skapat ett modernt elteknikföretag, där medarbetarnas initiativförmåga, ledarnas engagemang och kundernas bästa driver verksamheten.

De förnyar branschen genom att jobba aktivt med jämställdhet och mångfald för att skapa en attraktiv arbetsplats. Med ett genuint affärsmannskap tar de vara på värdet av hållbarhet, relationer och utveckling.

Lindsténs Elektriska sätter en ny standard, GESM 360 – glädje, engagemang, stolthet och mod som verkar genomsyra alla vinklar av företaget.

Den nationella juryn bestod av:

• -        Anna-Lena Bohm, vd Uniguide och ordförande Svensk Näringslivs SME-kommitté
  • Reinhold Lennebo, ordförande för Fastighetsägarna Sverige
  • Isabelle McAllister, designer, journalist och programledare
  • Nicklas Mattsson, redaktör för Svenskt Näringslivs tidning Entreprenör
  • Matz Nilsson, förbundsordförande på Sveriges Skolledarförbund
  • Jan Sandred, handläggare på enheten för Innovationsledning Vinnova
  • Jan Siezing, VD på Elektriska Installatörsorganisationen EIO

EIO Guld – Årets elteknikföretag 2015 är en ny utmärkelse för elteknikbranschen. Den årligt återkommande utmärkelsen går till ett framgångsrikt elteknikföretag som, med starkt engagemang för kunder, medarbetare och samhälle, leder och utvecklar sin verksamhet.

För mer information, besök eio.se/eioguld

Johnny Petré, VD på Lindsténs Elektriska AB

+46 70-515 00 10
johnny.petre@lindstens-el.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig och projektledare för EIO Guld
+46 8 762 75 69/+46 70 330 29 87
charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har närmare 2 800 medlemsföretag med sammanlagt över 26 500 anställda som omsätter 33 miljarder kronor. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Det här priset är ett bra initiativ av EIO. Både som vägledning för konsumenter men även som inspiration för hela elteknikbranschen. Lindsténs Elektriska är föredömliga i sitt arbete både ut mot kund men även hur de tänker på sin personal och miljön.
Isabelle McAllister, programledare och hantverkare
XXX