Utredning för yrkesprogram välkomnas

Installatörsföretagen välkomnar samtliga förslag som läggs i slutbetänkandet Välja yrke (SOU 2015:97) och lämnar idag sina synpunkter på Regeringens förslag. Installatörsföretagen vill särskilt verka för att öka platserna inom Yrkesvux och Yrkeshögskolan samt inrätta branschskolor inom områden där den snabba teknikutvecklingen gör det omöjligt för nuvarande utbildningssystem att erbjuda uppdaterade och högkvalitativa utbildningar.

- Utbildning generellt syftar till att ge goda möjligheter att skaffa sig jobb, eller komma in på den högre utbildning man önskar. För elever som först efter gymnasieskolan inser att de vill söka sig till installationsbranschen krävs att det finns tillräckligt med utbildningsplatser på Yrkesvux och inom Yrkeshögskolan. Ett permanentat Yrkesvux och en kraftigt utbyggd Yrkeshögskola är därför helt avgörande för branschens utveckling, säger Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens på Installatörsföretagen.

Drygt 80 procent av medlemsföretagen inom elteknik-, och VVS-branschen uppger att det är svårt eller mycket svårt att rekrytera kompetenta montörer. Installatörsföretagen vill därför öka platserna inom Yrkesvux och Yrkeshögskolan samt inrätta branschskolor inom områden där den snabba teknikutvecklingen gör det omöjligt för nuvarande utbildningssystem att erbjuda uppdaterade och högkvalitativa utbildningar.

- Kompetensförsörjningen är en av branschens största utmaningar. För medlemsföretagen är det avgörande att hitta rätt medarbetare för att kunna behålla och öka sin konkurrenskraft. Det ställer krav på att utbildningssystemet håller hög kvalitet och att utbildningarna är relevanta och bedrivs på ett effektivt sätt. I dagsläget är dörren till gymnasial vuxenutbildning stängd för många av de talanger som söker en framtid inom branschen. Myndigheten för yrkeshögskolan avslår årligen ansökningar som har god uppbackning från branschens medlemsföretag, trots ett skriande behov av kompetens. Det är oacceptabelt, säger Jens Albrektsson.

Läs slutbetänkande av Yrkesprogramsutredningen i sin helhet här

Jens Albrektsson, chef Utbildning och Kompetens
jens.albrektsson@eio.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Utbildning generellt syftar till att ge goda möjligheter att skaffa sig jobb, eller komma in på den högre utbildning man önskar. För elever som först efter gymnasieskolan inser att de vill söka sig till installationsbranschen krävs att det finns tillräckligt med utbildningsplatser på Yrkesvux och inom Yrkeshögskolan. Ett permanentat Yrkesvux och en kraftigt utbyggd Yrkeshögskola är därför helt avgörande för branschens utveckling.
Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens
Kompetensförsörjningen är en av branschens största utmaningar. För medlemsföretagen är det avgörande att hitta rätt medarbetare för att kunna behålla och öka sin konkurrenskraft. Det ställer krav på att utbildningssystemet håller hög kvalitet och att utbildningarna är relevanta och bedrivs på ett effektivt sätt. I dagsläget är dörren till gymnasial vuxenutbildning stängd för många av de talanger som söker en framtid inom branschen. Myndigheten för yrkeshögskolan avslår årligen ansökningar som har god uppbackning från branschens medlemsföretag, trots ett skriande behov av kompetens. Det är oacceptabelt.
Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens