VVS Företagen söker kommunikationschef

VVS Företagen söker en kommunikationschef som ska utveckla vår kommunikationsstrategi och systematiskt medverka till att vi och våra frågor blir mer synliga samt underlätta organisationens arbete.

Arbetsuppgifter:

Helhetsansvar för att all kommunikation inom VVS Företagen stödjer organisationens mål och strategier.

Ansvara för att:
• Bygga upp och utveckla starka press- och medierelationer
• Initiera och driva strategiska kommunikationsprojekt inom VVS Företagen
• Leda och utveckla den interna och externa kommunikationen i våra kanaler
• Planera, genomföra och följa upp målgruppsanpassade event
• Samarbeta och koordinera arbetet med vår tidning VVS-Forum
• Stödja vd i kommunikationsfrågor
• Utveckla VVS Företagens strategiska och taktiska närvaro inom sociala medier
• Vara aktiv i ledningsgruppsarbetet
• Övergripande ansvar för att leda, budgetera och utveckla kommunikationsfunktionen som idag består av ca två medarbetare

Du ska vara en engagerad och senior ledare med god förståelse för hur medlemsstyrda organisationer fungerar. Du har en bred kunskap inom kommunikations- och PR-arbete, medierelationer och varumärkesbyggande. Förmågan att skapa interna och externa nätverk för att kunna förankra och genomföra strategier och planer är av stor vikt. Erfarenhet från opinionsbildande kommunikation är en merit. Vi ser gärna att du har ett genuint intresse av frågor inom företagande och entreprenörskap.

Kravprofil
• God erfarenhet av kommunikationsarbete i företag och organisationer
• Stor erfarenhet från strategiskt kommunikationsarbete
• Genuint intresse för samhälls- och företagarfrågor