VVS Företagen välkomnar förslag till ett enklare regelverk för företag

Igår presenterade regeringen åtgärder som innebär att svenska företag inte behöver lägga så stor tid på administration och krångliga regler.

-Vi välkomnar regeringens beslut om en förenklad hantering av tidskrävande administration. Det innebär att våra företag kan utnyttja sin tid på ett effektivare sätt och istället fokusera på sin kärnverksamhet och därmed förbättra produktivitet och lönsamhet, säger Mats Björs, vd på VVS Företagen.

Regeringen skriver i ett pressmeddelande att fler jobb kan skapas i små och växande företag och därför vill man skapa en dörr in för företag till myndigheter där obligatoriska uppgifter bara behöver lämnas digitalt till en plats. Regeringen har nu fattat beslut om att Uppgiftslämnarutredningen ska gå vidare med att vidareutveckla prototypen för den tekniska lösningen.

I pressmeddelandet säger näringslivsminister Annie Lööf:

- I dag tvingas företag lämna in över 90 miljoner blanketter till över 70 olika myndigheter. Det är en ohållbar blankettflod som tar tid och pengar från produktiv verksamhet. Vårt mål är en enkel tjänst på internet under första halvåret 2015.

Med "En dörr in" ska obligatoriska företagsuppgifter så som firmatecknare, kontaktuppgifter och antal anställda bara behöva lämnas en gång och till en plats. Tjänsten ska också förenkla kontakterna genom att meddela företag när det kommer en ny förfrågning om uppgifter.

Senast den 30 januari 2014 ska utredaren presentera ett förslag på realisering av en teknisk lösning, och senast den 2 juni 2014 lämna förslag på tidsplan för anslutning av myndigheter till "En dörr in".

Läs mer på: www.regeringen.se