VVS Företagen välkomnar möjlighet att anställa unga

För att komma tillrätta med den höga ungdomsarbetslösheten vi ser i Sverige behövs en mängd olika åtgärder. VVS Företagen tror att den nya anställningsformen regeringen beslutat utreda kan underlätta för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och särskilt stimulera mindre företag att anställa.

-VVS Företagen tillsammans med medlemsföretagen har tydligt visat att vi vill ta ett ansvar för att få ner ungdomsarbetslösheten och underlätta ungdomars inträde på arbetsmarknaden, säger Manne Didehvar, chef för VVS Företagens Kompetensforum.

Utmaningarna är dock flera. Bristfälliga grundyrkeskunskaper hos ungdomar, brist på samarbete med kommunala utbildningsanordnare, höga lönekostnader i kombination med omoderna och mindre flexibla anställningsvillkor har varit några av branschens utmaningar.

-Vi vet att våra medlemsföretag, i synnerhet de mindre företagen med ett fåtal anställda, arbetar under ekonomisk press och med små marginaler. Höga lönekostnader, speciellt i samband med nyanställning av yngre medarbete som har begränsade grundkunskaper och obefintliga arbetslivserfarenheter, har varit ett stort hinder för företagens vilja att anställa ungdomar.

VVS Företagen ser positivt på förslaget om utbildningsanställning som nu lämnats till Arbetsmarknadsdepartementet. Det är ett av flera tänkbara steg, för att undanröja några av de utmaningar som gäller anställning av ungdomar yngre än 23 år. De förändringar som föreslås när det gäller ersättning, anställningsmodell och samarbetsformer kommer definitivt att ha positiva effekter på nyanställning av ungdomar inom VVS-branschen.

-Våra synpunkter kring de brister som funnits i nuvarande system när det gäller anställning av ungdomar har synliggjorts. Det är av stor vikt att möjliggöra anställning genom flexibla och hållbara lösningar som i sin tur kan bidra till en minskad ungdomsarbetslöshet.

För mer information:
Manne Didehvar, chef för VVS Företagens Kompetensforum, tel: 08-762 75 10
Karoline Hammar, pressansvarig, VVS Företagen, tel: 08-762 75 44

VVS Företagen har tillsammans med medlemsföretagen tydligt visat att vi vill ta ett ansvar för att få ner ungdomsarbetslösheten och underlätta ungdomars inträde på arbetsmarknaden.
Manne Didehvar