VVS Företagens avtalsyrkande till Byggnads: Vi ska säkra återväxten och stärka företagens konkurrenskraft

När Installatörsföretagen genom VVS Företagen presenterade kraven inför förhandlingarna med Byggnads prioriterades frågor som verkar för att säkra VVS- och kylbranschens återväxt och en stärkt konkurrenskraft för företagen.

Ökat bostadsbyggande och krav på energieffektiviseringar skapar goda förutsättningar för tillväxt och nya arbetstillfällen, men det ställer också krav på företagens möjligheter att anställa och ha en företagsnära lönesättning.

- Våra medlemsföretag efterfrågar därför en anpassning av kollektivavtalet som i högre grad stärker konkurrenskraften. Konkret innebär det en ökad flexibilitet som gör det möjligt för företagen att våga anställa fler lärlingar, säger Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef och ansvarig för Teknikinstallationsavtalet.

Färska siffror från Skolverket visar dock att endast cirka hälften av de elever som går ut VVS- och Fastighetsprogrammet får en lärlingsanställning efter gymnasiet.

-Det är inte acceptabelt. Vi vill öka lärlingarnas anställningsbarhet. Det kan vi göra genom en partsgemensam översyn av utbildningssystemet men också genom att förlänga perioden för provanställning. Vi vill också teckna ett yrkesintroduktionsavtal med Byggnads, fortsätter hon.

Lika viktigt i årets avtalsrörelse blir att verka för möjligheten till en mer företagsnära lönebildning.

-Lön efter prestation motiverar medarbetarna och främjar verksamheten som helhet. Vi vill komma överens om ett löneavtal med bestämmelser om lönepotter som ett valbart alternativ till den centralt reglerade lönerevisionen. Vår målsättning är ett avtal där det framgår att reviderade löner uppnås efter förhandlingar med MB-grupp samt att de kriterier för lönesättning som tillämpas på företaget är tydliga och kommunicerade till de anställda på företaget, avslutar Anita Hagelin.

Ytterligare krav:

VVS Företagen står bakom det märke industrin sätter.

Olika kompetens i yrkeslivet ska räknas i kollektivavtalet

Läs avtalsyrkanden för Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl i sin helhet här.

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
anita.hagelin@installatorsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.