InterEast växer med ny inköpsansvarig

Som ny inköpsansvarig hos InterEast har Robin Christensen ansvar för majoriteten av alla upphandlingar, kontrakt och inköp. Arbetsrollen är nyskapad till följd av transportföretagets starka tillväxt och många nya uppdrag under förra året.

– Jag har all kontakt med de åkerier, rederier och flygbolag vi samarbetar med. Det underlättar för våra säljare och speditörer som inte längre behöver ta in enskilda offerter, säger Robin Christensen.

Robin Christensen, inköpsansvarig och Peder Törnqvist, vd på InterEast

InterEast har växt kraftigt de senaste åren och siktar på att öka omsättningen ytterligare under 2018. Då är en inköpsansvarig med övergripande ansvar för majoriteten av upphandlingarna och kvaliteten hos samtliga leverantörer en viktig del.

– Det är en förutsättning för företagets fortsatta tillväxt, målet är att öka omsättningen med 15 procent under året. Rollen är en del av ett större projekt som går ut på att arbeta ännu mer med kvalitetssäkring av samtliga samarbetspartners. En stor del av arbetet, förutom att sköta själva inköpen, är att säkra så att vi och i förlängningen våra kunder alltid arbetar med de bästa leverantörerna.

Robin Christensen började hos InterEast i september 2016 som Team Leader för företagets sjöfartssatsning. En titel han fortfarande har, även om de nya arbetsuppgifterna numera tar upp majoriteten av arbetstiden.

– Det fungerar bra att kombinera de två rollerna. Sjöfartsavdelningen går fortsatt starkt och vi har flyttat fram positionen på den marknaden under det senaste året. Detsamma gäller också både väg- och flygmarknaden.

InterEast nyhetsrum

InterEast erbjuder logistiktjänster och godstransporter till och från Östeuropa och Asien, främst till tillverkande företag inom verkstads- och textilindustrin. Företaget har 30 personer anställda i Rumänien, Turkiet och på huvudkontoret i Göteborg, Sverige. InterEast omsätter 78 MSEK och grundades 1992 av familjen Törnqvist som äger och driver företaget. http://www.intereastgroup.com/sv/