Anders Engdahl ny CFO för Intrum

Anders Engdahl har utsetts till ny Chief Financial Officer för Intrum. Engdahl är för närvarande Chief Investment Officer och tillträder sin nya tjänst i dag den 27 maj 2019. Tidigare CFO Danko Maras lämnar företaget.

“Anders Engdahl har sedan han började på Lindorff 2014 fått en gedigen kunskap om vår kärnverksamhet, såväl inkasso- som portföljinvesteringsverksamheten. Han har en bred och lång erfarenhet från den internationella finanssektorn med fokus på finansiella tjänster,” säger Mikael Ericson, vd och koncernchef Intrum.

”Intrum är i en mycket spännande fas där vi konsoliderar vår marknadsledande position i Europa. Våra finansiella mål för 2020 ligger fast och vi ökar nu takten vad gäller att dra nytta av vår storlek för att kunna leverera marknadsledande och verkligt kostnadseffektiva tjänster för att möta våra kunders behov.”

”Jag vill tacka Danko Maras för hans insatser sedan han började på Intrum förra sommaren,” säger Mikael Ericson. ”Danko har mångårig finansiell erfarenhet från ett flertal seniora finanspositioner inom industrin för snabbrörliga konsument­produkter. Intrum behöver dock en CFO med en gedigen bakgrund från kredithanteringssektorn, och beslutet att Danko lämnar Intrum har varit gemensamt.”

Ansvaret för Intrums portföljinvesteringsverksamhet kommer att delas mellan Javier Aranguren och Olivier Boulanger, som i dag har ledande befattningar inom området för portföljinvesteringar.

Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer, tel. +46 709 96 98 21

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2019.05.27 kl. 08.30.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 9 000 engagerade medarbetare som hjälper omkring 80 000 företag runt om i Europa. Under 2018 hade bolaget intäkter på 13,4 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com