Intrums års- och hållbarhetsredovisning 2023: Strategisk omställning i en snabbt föränderlig och utmanande ekonomisk miljö

Idag publicerar Intrum sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 på koncernens hemsida, www.intrum.com.

Stigande inflation och högre lånekostnader tärde på hushållens ekonomi under 2023, samtidigt som många företag höll i sina pengar genom att skjuta upp betalningar, vilket orsakade allvarliga likviditetsproblem i hela Europa. Under året hjälpte Intrum 5,1 miljoner individer att bli skuldfria och inkasserade 105 miljarder kronor till sina uppdragsgivare. I den snabbt föränderliga och utmanande ekonomiska miljön är Intrums roll i det finansiella ekosystemet viktigare än någonsin.

I årsredovisningen kommenterar Intrums VD och koncernchef, Andrés Rubio, den strategiska omställning som ska stärka Intrums finansiella profil och accelerera företagets kommersiella agenda.

"För Intrum innebar 2023 både externa utmaningar och intern omvandling. Det var ett år av aktiv förändring där vi fastställde den nya strategiska agendan, att Förenkla & Fokusera vår verksamhet samt Växa & Transformera för att accelerera tillväxt och förverkliga vår fulla potential. Vi har initierat ett flertal aktiviteter och tagit viktiga steg inom ramen för de tre strategiska grundpelarna: operativ excellens, uppdragsgivarfokus och kapitallätt.

Intrums taktiska åtgärder på kort sikt är utformade för att hantera våra nuvarande utmaningar, vilket är att stärka vår finansiella profil genom minskad skuldsättning. De grundläggande åtgärderna på medellång till lång sikt är inriktade på att driva teknikledda förbättringar av den operativa effektiviteten, öka det kommersiella fokuset för att stärka och växa vår servicingaffär, och utnyttja kapital från tredje part för att öka vår investeringsverksamhet. Dessa åtgärder kommer att säkra lönsam tillväxt och befästa vår marknadsledande ställning under många år framöver", säger Andrés Rubio.

Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer
anna.fall@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 april 2024 kl. 15.30 CET.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.