Intrums valberedning föreslår ny ordförande

Valberedningen i Intrum AB föreslår att Magnus Lindquist väljs till ny ordförande för styrelsen i bolaget i samband med årsstämman 29 april, 2022. Styrelsens nuvarande ordförande Per E. Larsson har avböjt omval.

Magnus Lindquist har mångårig internationell erfarenhet både i operativa roller såväl som styrelsearbete i noterade och onoterade bolag. Magnus Lindquist bidrar med erfarenhet från flertalet branscher i snabb förändring bland annat inom Services och Fintech. Magnus är co-Managing Partner i CORDET Capital Partners och styrelseledamot i Cary Group. Han har tidigare varit senior partner i Triton och har erfarenhet som styrelseordförande från bl.a. Munters och Cary Group.

Valberedningens ordförande, Robert Furuhjelm, kommenterar:
”Vi är övertygade om att Magnus Lindquist kommer att bidra till att fortsätta utveckla Intrum och vara delaktig i arbetet kring bolagets transformationsarbete ONE Intrum. Magnus har gedigen erfarenhet av att skapa värde genom att långsiktigt bygga starka företag och skapa samsyn mellan ledning, anställda och ägare kring mål och prioriteringar.”

Valberedningen består av Robert Furuhjelm, utsedd av Nordic Capital, Tomas Flodén, utsedd av AMF & AMF Fonder, Pia Gisgård, utsedd av Swedbank Robur Fonder, Ossian Ekdahl, utsedd av Första AP-fonden samt Henrik Söderberg, utsedd av C WorldWide Asset Management. Helen Fasth Gillstedt har adjungerats till valberedningen på förslag av Handelsbanken Fonder.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman i mars 2022.

Frågor hänvisas till valberedningens ordförande:

Robert Furuhjelm, +35 8 407 6757 51

Presskontakt Intrum:

Kristin Andersson, PR & Media Relations Director
+46 70 585 78 18
ext-kristin.andersson@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2022-02-18 kl. 21:00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och är publikt noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.