P R E S S M E D D E L A N D E: Spiltan investerar expansionskapital i videoannonseringsföretaget Emerse

20150304

Investment AB Spiltan har genom nyemission och förvärv av aktier gått in som 40 %-ig delägare i Emerse (www.emerse.com), ett snabbt växande entreprenörsbolag med en unik teknik för interaktiv videoannonsering via RTB (Real-Time-Bidding).

”Genom Spiltan får vi tillgång till kompetens och kapital inför vår fortsatta internationella expansion. Videoannonsering på nätet växer mycket snabbt, inte minst den automatiserade handeln vi arbetar med som kallas programmatic advertising. Vi har kunder över hela världen som idag bearbetas av vårt team i Lund, San Fransisco och Hong Kong,” säger Carl-Johan Grund, VD och grundare av Emerse.

”Att grundaren väljer Spiltan som partner visar att vår modell att köpa minoritetsposter i lönsamma svenska bolag i tillväxtbranscher fungerar. Genom Spiltan får Carl-Johan en långsiktig partner samtidigt som han kan behålla aktiemajoriteten i bolage,” säger Håkan Sjunnesson investment manager på Spiltan

Carl-Johan Grund, grundare och VD, Emerse : 0700-605 000
Håkan Sjunnesson, Investment manager, Investment AB Spiltan: 0709-226 655

Emerse är ett växande svenskt företag verksamt inom så kallad programmatic advertising, där algoritmer och teknik används för att leverera effektiva annonskampanjer till rätt målgrupp. Bolaget startades 2007 av Carl-Johan Grund och har arbetat åt flera välkända varumärken som Arla, Samsung, Nike, Mercedes, MTV, Coca-Cola, LG, Match.com och Disney. Emerse anlitades även för optimering och leverans av digitala videoannonskampanjer i senaste presidentvalet i USA samt i senaste borgmästarvalet i New York. Bolaget har även vunnit upphandlingar två år i rad för hantering av videoannonsering åt EU.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på cirka 450 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 1850 aktieägare och aktien handlas på Alternativa aktiemarknaden (www.alternativa.se) . Mer information finns på www.spiltan.se

Videoannonsering på nätet växer mycket snabbt
Carl-Johan Grund