Petter Nylander blir ny vd för Spiltans portföljbolag Besedo: ”potentialen inom content moderation är enorm”

Petter Nylander, tidigare vd för Unibet, TV3 och Universum tar över vd-rollen i Spiltans portföljbolag Besedo. Med satsningar på AI och maskininlärning i ryggen ska fokus nu öka på marknadsföring och försäljning.

Besedo skyddar företag och privatpersoner från bedrägeriförsök på nätet och städar bort olämpligt innehåll. Med kunder som Ebay, Match.com och nya spelare i delningsekonomin som AirTasker och BlaBlaCars är bolaget välpositionerat för att möta det snabbväxande behovet av ett tryggare internet.

Största ägaren i Besedo är investmentbolaget Spiltan. Göran Pallmar, ansvarig för investeringen i Besedo på Spiltan tar nu över ordförandeposten i bolaget efter Petter. Han välkomnar Petter i sin nya roll:

– Efter att ha arbetat nära Petter i styrelsen i över ett år är jag oerhört glad över att han nu axlar rollen som vd. Hans erfarenhet av att bygga framgångsrika bolag har varit en stor tillgång i styrelsearbetet. Besedo kan idag automatisera upp till 90 procent av sin verksamhet, och den adresserbara marknaden växer så det knakar. Jag ser fram emot att se Petters ledaregenskaper komma till användning och lotsa bolaget vidare i dess ambition att bli marknadsledande inom content moderation.

Behovet av content moderation växer

– Jag älskar att arbeta med företag som står i frontlinjen för stora teknikförändringar, säger Petter Nylander. Som styrelseordförande i Besedo sedan 2011 fick jag möjlighet att investera i bolaget för drygt ett år sedan tillsammans med Spiltan. Då bestämde jag mig för att Besedo är mitt nästa stora engagemang. Bolaget har en spännande egenutvecklad teknik och rider på stora megatrender som delningsekonomin och digitalisering. Det har en fin historik och har växt till ett globalt företag med över 300 anställda i sex länder på tre kontinenter. Men Besedo kan bli mycket större och potentialen är enorm. Att då få kavla upp ärmarna och ta sig an en ny vd-roll var ett erbjudande jag inte kunde motstå.

För mer information, kontakta:

Petter Nylander, vd Besedo, tel: +46 76 525 09 55 eller petter.nylander@besedo.com
Göran Pallmar, Investment Manager investmentbolaget Spiltan, +46-708-898 112, goran@spiltan.se

Om Besedo:
Besedo hjälper marknadsplatser, online-dating aktörer och företag i delningsekonomin att skapa tillit hos användarna via content moderation. Sedan 2002 har Besedo samarbetat med små och stora företag över hela världen och hjälpt sina kunder att skapa en tryggare och bättre användarupplevelse på nätet. Stockholmsbaserade Besedo har över 300 anställda och kontor i Colombia, Malaysia, Malta, Rumänien och Frankrike. Läs mer på www.besedo.com

Om Spiltan:
Investment AB Spiltan är ett investmentbolag som investerar i spännande svenska företag som drivs av duktiga entreprenörer. Spiltan äger idag en portfölj värderad till cirka 5,4 miljarder kronor, med en spännvidd från fastigheter till techbolag. Några av innehaven: Paradox Interactive, Besedo, Forza Football, P&E Persson, Pickit och Spiltan Fonder. Spiltan har nu ca 4 000 aktieägare och aktien handlas månadsvis på Pepins. Mer information finns på Spiltan.se

Petter Nylander, vd för Besedo
Göran Pallmar, Investment Manager investmentbolaget Spiltan