2012-12-09

PENSIONSBOK: "SÅ HÄR BLIR DU MILJONÄR SOM PENSIONÄR" -  öka pensionen med 5000 kr per månad!

Höga kostnader, för låg aktieandel och högre marginalskatt när man tar ut sin pension är de viktigaste skälen till varför man inte bör öka sitt avdragsgilla pensionssparande vilket är den stående rekommendationen från många finansiella ”rådgivare” inför årsskiftet.

”Genom att Månpocket nu ger ut min pensionsbok i pocket med den nya titeln "Så här blir du miljonär som pensionär" kommer förhoppningsvis fler att ta till sig budskapet att man istället skall spara med skattade pengar. Med ett sparade på 300 kronor i månaden i 40 år kan man få 5000 kronor mer i pension om man t ex sparar med 10 % i avkastning i en indexfond. En traditionell pensionsförsäkring kanske bara ger 5 % i avkastning. Ett beslut vid ett tillfälle när man får sin första lön som 25- åring kan få avgörande betydelse för hur pensionsåren blir ekonomiskt” säger författaren Per H Börjesson.

Huvudbudskapet i boken är annars att man skapar en så stor ”pensionssparbössa” som möjligt genom att optimera sin inkomstpension, premiepension och tjänstepension. Inkomstpensionen från svenska staten maximeras genom att man så fort som möjligt får en lön. I premiepensionen bör man satsa på 100 % aktier då det är en så liten del av det totala pensionskapitalet. Det är också viktigt att välja en arbetsgivare som betalar in till en tjänstepension. De stora kollektiva avtalen mellan arbetsmarknadens parter har låga kostnader och bra ickevalsalternativ men om man har en arbetsgivare som inte är med i dessa system skall man se upp med kostnaderna i de föreslagna tjänstepensionslösningarna.

”Tjänstepensionen blir allt viktigare för de flesta svenskar och det är ofattbart att en så viktig fråga ofta delegeras till en personalavdelning som ofta har bristande kompetens inom pensionsområdet. Det kan innebära att anställda går miste om miljonbelopp i tjänstepensionskapital bara för att företaget vill avhända sig ansvar för förvaltningen och tror att de sparar några tusenlappar i administrationskostnader” fortsätter Per H Börjesson.

”Så här blir du miljonär som pensionär” finns tillgänglig i pocketställ, hos nätbokhandlare och välsorterade bokhandlare från den 13 december. I nätbokhandeln AdLibris kommer priset att vara 45 kronor.

Per H Börjesson, VD
Investment AB Spiltan
Grevgatan 39
E-mail: phb@spiltan.se