PRESSMEDDELANDE: 100.000 kronor till vinnaren av Affärsängeln Sollos Pris på Spiltans årsstämma den 6 juni

Stockholm 2013-06-05

I samband med Spiltans årsstämma delas, liksom tidigare år, pris ut till vinnaren av "Ett entreprenöriellt initiativ värt att uppmuntras".

Tre finalister har valts ut i Affärsängeln Sollos Pris, som delas ut av Sollos Minnesfond. Årets finalister är Annika Unt Widell, för många års engagemang och stor passion i arbetet med att bygga nätverk samt uppmuntra och projektleda olika initiativ med syfte att lyfta den svenska skolmaten, Tomas Bennich, för en extraordinär förmåga inom matchmaking för många olika projekt och entreprenörsföretag samt Bosse Hammarlund, en nestor inom svensk radio och mikrovågsteknik, för utveckling av uppfinningar till bärande affärsidéer och egna entreprenörsdrivna företag.

Priset fokuserar särskilt på individernas personlighet och förmåga att inspirera till entreprenörskap. Vid finalen får de tre finalisterna presentera sig själva och sina verksamheter utifrån ett antal frågor om det egna entreprenörskapet nu och i framtiden och hur detta påverkar andra människor och företag.

I samband med finalen kommer även förra årets vinnare, Ellinor Eineren, som fick priset för sitt patenterade värmekamerasystem som upptäcker tidiga stadier av inflammation hos lantbruksdjur, att berätta om vad priset betytt för henne.

Presentationen av de tre finalisterna äger rum i Wasahallen i Stockholm den 6 juni kl 13.00 – 13.30 och prisutdelningen sker efter omröstning kl 14.45.

Rekordmånga anmälda till Sveriges trevligaste årsstämma
Spiltans årsstämma går traditionsenligt av stapeln den 6 juni. I år hålls stämman i Wasahallen på Djurgården i Stockholm. Stämman inleds kl 12.00 med VDs anförande samt frågestund och fortsätter efter prisutdelning av Sollos Pris med den ordinarie stämman kl 15.00. Vi på Spiltan är mycket glada över att det i år är fler anmälda än någonsin tidigare.

Per H Börjesson, VD, Investment AB Spiltan samt ordförande Sollos Minnesfond
phb@spiltan.se

Kjell Rundqvist, Sollos Minnesfond
kjell.rundqvist@sonat.se
0708-622721

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag och nätverk med ett totalt kapital på cirka 250 miljoner kronor som framförallt investeras i minoritetsposter i lönsamma onoterade bolag. Spiltans värdeord är att köpa för att behålla, långsiktighet, vi tror på Sverige, bra avkastning och att ha roligt. Spiltan är också största ägare till ett antal nya koncept inom finansiella tjänster som Alternativa aktiemarknaden, Spiltan Fonder och Finans- och Inkassobolaget mfin.se . Spiltan har cirka 1750 aktieägare och aktien handlas på Alternativa aktiemarknaden (www.alternativa.se) Mer information finns på www.spiltan.se och www.facebook.com/spiltan.

Om Affärsängeln Sollos pris
Lars-Olof ”Sollo” Bäckman var en hängiven affärsängel och entreprenör med ett stort engagemang för affärer, innovation och stimulerande nätverkande. När han gick bort alldeles för tidigt, 2010, beslutade hans närmaste vänner i affärslivet att grunda Sollos Minnesfond och instifta Affärsängeln Sollos pris.

De nominerade till Affärsängeln Sollos pris i år är personer som, med begränsat egenintresse, genom sin verksamhet eller gärning aktivt bidrar eller bidragit till att inspirera, förenkla eller hjälpa entreprenörer och egenföretagare att komma igång och driva sina verksamheter.

En stor styrka är också om personen med glimten i ögat bidrar till ett vänligare och roligare företagande utan att för den skull ge avkall på kvalitet.

Det är nu tredje året priset delas ut.