Pressmeddelande: Spiltan investerar i fotbolls-appen Forza Football

Investment AB Spiltan blir ny delägare i FootballAddicts AB - företaget bakom live-score appen Forza Football. Genom affären kommer Spiltans ägarandel att uppgå till cirka 18%.

Forza Football är en av världens största fotbolls-appar med över 2 miljoner användare varje vecka. Totalt har fotbollsfans över hela världen laddat ner appen över 12 miljoner gånger för att följa sina favoritlags matcher och mål.

”Genom affären får Spiltan ännu en spännande digital snabbväxare i portföljen, dessutom i en av världens största glädjespridare– fotboll. Det som lockade var den drivna entreprenören Patrik Arnessons långsiktiga ambition att bygga den bästa tjänsten för väldens miljoner fotbollsfans”, säger Per H Börjesson, VD för Investment AB Spiltan.

Det Göteborgsbaserade företaget har 43 anställda från 14 olika länder. Deras största produkt – appen Forza Football – finns på 26 språk och erbjuder laguppställningar, liveresultat och matchbilder från 500 av världens främsta fotbollsligor. Ambitionen är att göra hela världsfotbollen tillgänglig och engagera 300 miljoner fans som själva rapporterar till appen från matcher i 50 000 fotbollsligor.

”Även om digitaliseringen är stark inom fotbollen så har vi inte bråttom. Vi ska bli världsbäst på att bevaka världens största sport och har ett hundraårsperspektiv på allt vi gör i företaget. Därför känns Spiltan som den perfekta partnern då de investerar långsiktigt utan någon exitstrategi. De förstår våra ambitioner och vill vara med på resan”, säger Patrik Arnesson, VD och grundare Forza Football.

Forza Football uppfyller mycket av det som vi på Spiltan letar efter: en långsiktig och driven entreprenör, duktiga medarbetare och tydlig tillväxtpotential i en växande digital nisch. Det ska bli spännande att ihop med Patrik och hans lag fortsätta arbetet mot målet att bevaka 50 000 fotbollsligor världen över”, menar Mikael Vaezi, Investment Manager på Investment AB Spiltan som nu tar plats i bolagets styrelse.

Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan, tel: 0708-79 71 01, e-post: phb@spiltan.se
Patrik Arnesson, VD FotballAddicts AB, tel: 0703-48 32 22, e-post: patrik@forzafootball.com

Om Forza Football/FotballAddicts AB
FootballAddicts AB grundades 2010 och lanserade två år senare appen Forza Football som sedan dess har laddats ned över 12 miljoner gånger. Idag har den 2 miljoner aktiva användare i veckan och omsatte ca 35 Mkr under 2017. Företaget har idag 43 anställda från 14 länder med ambitionen att demokratisera fotbollen och engagera 300 miljoner fans i att tillsammans bevaka 50 000 fotbollsligor över hela världen.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag som investerar i lönsamma noterade och onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan äger idag en portfölj värderad till ca 4 miljarder kronor. Ägare är 2 700 aktieägare och aktien handlas månadsvis på Pepins.com/Alternativa Listan (www.alternativa.se). Mer information finns på www.spiltan.se.