Pressmeddelande: Investment AB Spiltan en av säljarna av fintechbolaget Emric – bra avkastning på onoterade placeringar

20160901

Idag har det offentliggjorts att Tieto vann kampen om Emric och har förvärvat 100 % av aktierna för 300 miljoner kronor plus en tilläggsköpeskilling baserad på omsättningen 2017 och 2018.  Läs mer på:  https://www.tieto.se/nyheter/tieto-investerar-i-affarsfornyelse-inom-bank-och-finanssektorn-forvarvar-emric

Investment AB Spiltan investerade i Emric år 2001 och ägde 7 % av bolaget. Försäljningen skedde till ett högre värde än Emric var redovisat för i Spiltans uppskattade substansvärde. Det innebär att Spiltan nu ökar kassan med ca 21 miljoner kronor.

”Emric var en av Spiltans första investeringar när vi började fokusera på att köpa minoritetsposter i lönsamma onoterade bolag som behöver expansionskapital. Placeringen i Emric visar att det med vår strategi kan ge höga avkastningar att satsa på onoterade bolag. Till exempel har våra fyra senaste försäljningar i snitt gett årliga avkastningar på 23 %. Då Spiltan köper med målsättningen att behålla innehaven gör vi sällan försäljningar men i den existerande portföljen verkar avkastningen bli ännu högre trots att vi har konservativa värderingar i de onoterade innehaven”, säger Per H Börjesson VD Investment AB Spiltan.

Per H Börjesson
VD Investment AB Spiltan
Tel: 0708-79 71 01

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med en portfölj med ett totalt värde på ca 2 000 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma noterade och onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka  2000 aktieägare och aktien handlas på Pepins/Alternativa Listan (www.alternativa.se) . Mer information finns på www.spiltan.se