PRESSMEDDELANDE: Lottie Knutson investerar i Careereye och går in i styrelsen

2016-06-27

Lottie Knutson har investerat i Careereye Online Group AB och går samtidigt in i styrelsen. Careereye är en omdömessajt som förnyar marknaden för jobbsök och rekrytering i Sverige.
Precis som turister kan betygsätta hotell, resmål och restauranger på Tripadvisor kan anställda och tidigare anställda nu betygsätta arbetsplatser. Användaren kan betygsätta sina arbetsgivare, dela med sig och ta del av lönenivåer och ge omdöme om ledarskapet. Dessutom erbjuder Careereye företagen möjlighet till egen närvaro, för att själva sätta bilden av arbetsplatsen och de kärriärmöjligheter som finns.

- Jag brinner för konsument- och användarnära verksamheter och har länge velat engagera mig i en digital startup, säger Lottie Knutson, som förutom Careereye sitter i styrelserna för bland andra Scandic, Cloetta, Stena Line och Swedavia.

Hon såg tidigt vilken betydelse de digitala jämförelsesajterna och plattformarna skulle få för reseindustrin. - Jag gjorde till och med ett försök att ta den nordiska positionen innan Tripadvisor hade kommit hit, i form av forumet reslust.se. Men det var lite för tidigt och det blev i längden svårt att få utvecklingsresurser i ett charterbolag med gamla produktionsmodeller där resurserna lades på ren försäljning online. Då jag hörde om Careeeye var parallellen så tydlig: en nytänkande och smart digital lösning på ett tydligt behov hos konsumenterna - och en trovärdig plattform för arbetsgivaren. Och den här gången kan jag gå in med egen tid och pengar.

- Lottie tillför erfarenhet och kunskap inom marknadsföring och kommunikation och är även en tung styrelsekompetens med erfarenhet från stora internationella bolag som är viktig inför vår expansion. Det säger Johan Kadar, VD och delägare i Careereye.

Lottie Knutson var tidigare kommunikationsdirektör på TUI, Fritidsresegruppen i Norden. Numera är hon skribent, föreläsare och styrelseproffs i Stena Line, Cloetta,  Scandic, STS Alpresor, Actic, Sweavia, Wise Group och nu även Careereye Online Group AB.

På careereye.se finns redan över 10.000 företagsprofiler, tusentals omdömen från nuvarande eller tidigare medarbetare och 40.000 platsannonser som kan matchas med intresserade kandidater. Tidiga användare av tjänsten för att marknadsföra sina ”employer brands” samt attrahera och rekrytera rätt kandidater är t ex Securitas, PwC, Poolia och Kappahl.

Johan Kadar, VD Careereye Online Group AB, johan.kadar@careerete.se , tel: ‪070-887 52 32

Lottie Knutson, Styrelseledamot, Careereye Online Group AB lottie.knutson@gmail.com Tel:  ‪070-645 24 64

Careereye Online Group AB har som affärsidé att erbjuda en transparent omdömessajt för jobb- och karriär för att underlätta valet av nästa arbetsgivare. Careereye erbjuder arbetsgivare möjligheten att stärka och marknadsföra sitt Employer Brand och attrahera rätt kandidater. Careereye har huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Tyskland med kontor i Berlin. Omsättning under 2014/15 var 17,6 miljoner kronor med ett resultat före skatt på 2,6 miljoner kronor.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på cirka 1800 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma noterade och onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Spiltan gick under maj månad 2016 in som 20%-ig delägare i Careereye. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2100 aktieägare och handlas på Pepins.com/Alternativa Listan (www.alternativa.se). Mer information finns på www.spiltan.se.