• Investment AB Spiltan/

Pressmeddelande: Spiltans portföljbolag, NuvoAir, i partnerskap med läkemedelsbolaget Novartis för tidig diagnos av astma- och KOL-patienter

2017-09-20

NuvoAir (tidigare Pond Healthcare Innovation), företaget som lanserade Air Smart Spirometers på konsumentmarknaden, tillkännagav i dagarna att företaget inlett ett partnerskap med Novartis Pharma AG för att möjliggöra spridning av NuvoAirs teknik till läkare över hela världen.  Partnerskapet kommer att förstärka NuvoAirs position som den ledande leverantören av spirometrar för mobila plattformar och Novartis engagemang för att möta behovet av medicinsk hjälp för personer med andningssvårigheter.

”Vi är oerhört glada för möjligheten att stärka den relation vi har med avdelningen för Respiratory Franchise inom Novartis. Detta samarbete ger många synergieffekter”, menar Lorenzo Consoli, VD på NuvoAir. ”När man kombinerar initiativkraft och vilja till förnyelse hos ett start-up-bolag med resurser och räckvidd hos ett multinationellt företag kan man sprida fantastiska produkter till miljoner människor runt om i världen”.

Sjukdomar i andningsvägarna är ett stort hälsoproblem över hela världen och kostar samhället miljarder dollar. Sena diagnoser, som när det gäller KOL (Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom) kan röra sig om många år, och bristen på effektiva övervakningsverktyg är två viktiga bidragande orsaker till den enorma hälsobördan.

NuvoAirs teknik och smarta utförande kan göra stor skillnad för de miljoner människor som lider av astma och andra andningssvårigheter. Tidigare har Spirometrarna varit skrymmande och komplexa anordningar som enbart använts på sjukhus och av utbildad personal. ”Air Smart har förenklat spirometern genom att utforma den så att den kan användas direkt av patient och läkare över hela världen. Vår teknik kan hjälpa till att överbrygga kommunikationsgapet mellan patienter och läkare och på sätt förbättra kvaliteten på hälsovården”, menar Lorenzo Consoli vidare.

Air Smart Spirometern är den första ”ultra-portabla” spirometern som kan anslutas till en smart-phone. Den lanserades i Europa 2016 och har snabbt rönt stor framgång på marknaden med tusentals sålda enheter, både till läkare och patienter i över 20 länder. Apparaten har vunnit flera designpriser under 2016, såsom ”the Red Dot Design Award och the Design S Award.

Håkan Sjunnesson, hakan.sjunnesson@spiltan.se, Tel: 08-545 813 44

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på ca 2,6 miljarder kronor som investeras i lönsamma noterade och onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2 500 aktieägare och handlas på Pepins.com/Alternativa Listan (www.alternativa.se). Mer information finns på www.spiltan.se

Om NuvoAir
NuvoAir har sitt huvudkontor i Stockholm.  Företagets målsättning är att ge personer med andningssvårigheter större möjligheter att leva ett aktivt liv samt bidra till bättre och snabbare medicinska beslut. År 2016 lanserade företaget den första ”ultra-portabla” spirometern, Air Smart, som kopplas till en smartphone och som läser av lungkapaciteten på några sekunder. Air Smart är, till skillnad från tidigare apparater, billig och anpassad för konsumentmarknaden.