Senseair nytt portföljbolag hos Spiltan

Investment AB Spiltan har under en tid köpt in sig i Senseair och äger numera cirka 4 procent av bolaget. Senseair är ett världsledande företag inom infraröd gasmätningsteknik och har bland annat 30 procent av världsmarknaden för CO2-sensorer, som gör det möjligt att behovsstyra ventilation och på det sättet spara energi.

Under de nio första månaderna 2010 omsatte bolaget 92 miljoner kronor och hade ett resultat före skatt på 9,7 miljoner kronor. Bolagets totala marknadsvärde är 210 miljoner kronor och aktien handlas på Alternativa aktiemarknaden.

Senseair är precis den typen av bolag som vi på Spiltan letar efter - ett bolag som funnits länge, har stark omsättningstillväxt, har en god vinst, inga räntebärande skulder och patenterade produkter. Dessutom gillar vi att bolaget har en drivande VD som har ett stort eget ägande i bolaget, säger Per H Börjesson VD för Investment AB Spiltan.

Per H Börjesson
VD Investment AB Spiltan
Tel: 0708-79 71 01
Grevgatan 39