SOLLOS PRIS på 100.000 kronor till Daniel Daboczy, fundedbyme.com

Daniel Daboczy belönas för sitt arbete med crowdfunding, och för att därmed ha givit individer och organisationer helt nya möjligheter att finna de resurser de behöver för att kunna tillvarata sina drömmar och möjligheter.

Sollos Pris delades ut på Sveriges nationaldag, 6e juni, och är instiftat av Sollos Minnesfond, till minne av Lars Olof "Sollo" Bäckman. Priset går enligt statuterna till ”ett entreprenöriellt initiativ värt att uppmuntras” och ska gå till en individ som lever och verkar i Lars-Olof Bäckmans anda.

Daniel Daboczy, fundedbyme.com tilldelades priset efter en spännande finalomröstning till vilken även Heidi Harman från Geek Girl Meetup och Jonas Hombert från Jaycut var nominerade efter ett omfattande juryarbete.

”Vi är djupt imponerade av det som Daniel åstadkommit och ser fram emot vad han kan göra framöver för att fortsätta stödja entreprenöriella initiativ. Fundedbyme.com har öppnat helt nya vägar för att kanalisera resurser till projekt som behöver dem och visat att det inte bara är pengar som kan ta projekt framåt utan att det även går att bidra med andra resurser. Det är stort”, säger P-H Börjesson, VD för investmentbolaget Spiltan och ordförande i Sollos Minnesfond.
Förutom priset till Daniel Daboczy delades också ett pris om 20.000 kr ut till "Bästa studentorkester". Det priset gick i år till Linköpings studentorkester LiTHe Blås.

Mer om Sollo:
Den 18e mars 2010 gick allas vår Sollo bort och lämnade ett stort tomrum efter sig. Sollo var en ovärderlig vän och kollega som alltid ställde upp och stöttade. Han såg till att företag växte, fick finansiering och drogs framåt. För att hedra hans minne skapades Sollos Minnesfond som varje år delar ut ett unikt pris till "ett entreprenöriellt initiativ värt att uppmuntras" – något som låg Sollo varmt om hjärtat. Målsättningen är att det ska bli det största och mest prestigefyllda entreprenörspriset i Sverige och att Sollo därmed kan fortsätta att inspirera och bidra till mer entreprenörskap i samhället.
Dessutom kommer varje år "Bästa Studentorkester" att belönas med ett särskilt pris. I skarp kontrast till fallet med entreprenörspriset är juryn för studentorkesterpriset dock ytterst partisk - Sollo var grundare av Linköpings studentorkester LiTHe Blås.

Per H Börjesson, ordförande Sollos Minnesfond
phb@spiltan.se

Johan Jörgensen
Ansvarig för urvalsfrågor Sollos Minnesfond
johan@gradde.se

Läs mer om Sollos Minnesfond på www.sollo.se
Sollos minnesfond förvaltas av investmentbolaget Spiltan, www.spiltan.se. Nomineringsprocessen har i år hanterats av Grädde Invest AB, www.gradde.se. Båda dessa bolag hade Sollo som grundare och han var ordförande i båda bolagen fram till sin bortgång.