Spiltan ny storägare i Microsoft-partnern Pickit

Investment AB Spiltan går in som ny ägare i Visby-baserade Pickit som samtidigt lanserar sin globala partnerstrategi. Nu kan företaget – där Microsoft är delägare – erbjuda Pickit direkt via några av världens största återförsäljare av Microsoft Office.

”För oss är Spiltan en ’perfect match’ i vår långsiktiga ambition att erbjuda 1,2 miljarder Office-användare en unik bildtjänst fullt integrerad i Microsofts programvaror. Vi ser särskilt stor potential i USA där vi har nytt senior management som nu kan bidra till att kan fullfölja vår globala partnerstrategi” säger Pickits VD Henrik Bergqvist.

Pickit grundades 2013 av entreprenörerna Henrik Bergqvist (VD) och Mathias Björkholm (USA-chef) som båda ville förbättra möjligheterna för människor att hitta rätt bilder till sina projekt och presentationer. Idag har företaget ett 20-tal anställda på kontoren i Visby och Seattle. De har fått mycket beröm för sina smidiga och eleganta lösningar – i år vann t.ex. Pickit ”The People’s Choice” och best UX i Office App awards.

”Spiltan får nu ännu ett spännande entreprenörslett tillväxtföretag i portföljen. Företaget är redan etablerat som en av de mest populära tjänsterna i världen för Office användare. Nu kan bolaget intensifiera sin satsning för att nå stora internationella företag med sina tjänster” säger Investment AB Spiltans VD Per Håkan Börjesson i en kommentar.

Pickit blir samtidigt Spiltans sjunde nyinvestering under 2018 och den femte tech-investeringen och är ett tydligt tecken på att svenska entreprenörer attraheras av Spiltans lite annorlunda investeringsfilosofi.

”Pickit har nått en fas där företaget hittat sitt recept för tillväxt. Jag ser fram emot att vara med och realisera bolagets potential tillsammans med grundare och ledning” säger Björn Persson, Investment Manager, som nu också tar plats i Pickits styrelse.

Henrik Bergqvist, VD Pickit, tel: 0706-06 08 04, e-post: henrik.bergqvist@pickit.com

Björn Persson, Investment Manager, Investment AB Spiltan, tel: 0702-07 41 25, e-post: bjorn@spiltan.se

Om Pickit
Pickit är en helhetsleverantör av bilder med distribution inuti Office 365. Den flerfaldigt prisbelönta plattformen erbjuder både distribution och en medföljande bildbank med 100% lagliga bilder, clipart och ikoner som får användas helt fritt. Pickit grundades 2013 av entreprenörerna Henrik Bergqvist (VD) och Mathias Björkholm och har kontor i Seattle, USA, och i Visby, Sverige.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med tillgångar på cirka 5 miljarder kronor som investeras i bolag med bevisad affärsmodell, tillväxtpotential och som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2 900 aktieägare och handlas på Pepins.com/Alternativa Listan. Mer information finns på www.spiltan.se.