Bästa tredje kvartalet hittills för Inwido

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande måndagen den 24 oktober, 2016 kl. 07:46.

Inwidos VD och koncernchef Håkan Jeppsson kommenterar tredje kvartalet 2016;

“Med ett rörelseresultat på 202 MSEK (195) levererar vi det bästa tredje kvartalet någonsin. Bara en gång tidigare har vi lyckats komma upp i ett operationellt resultat på över 200 miljoner kronor i ett enskilt kvartal.”

”Försäljningen ökade med 9 procent samtidigt som den organiska försäljningen och orderingången var något svagare än väntat, främst på grund av utvecklingen i Sverige under sommaren. Tillväxten har stärkts i våra övriga segment.”

”Lönsamheten fortsätter att utvecklas, inte minst på grund av alla effektiviseringar vi gjort i produktionsstrukturen vilket visar sig i en kontinuerligt förbättrad bruttomarginal. Den operationella rörelsemarginalen var i kvartalet 14%.”

”Förvärv är en grundläggande del av vår tillväxtstrategi. Under 2016 har vi hittills förvärvat bolag som tillför en årsomsättning om drygt 850 MSEK. Förvärven under året har utvecklats positivt under kvartalet även om de inledningsvis pressar vår rörelsemarginal något.”

”Vi fortsätter att arbeta enligt vår plan med en övervikt av försäljningen i konsumentdrivna kanaler, att ständigt titta över vår struktur för att om möjligt hitta ytterligare effektiviseringar och att arbeta med såväl den organiska som den förvärvsbaserade tillväxten.”

Läs hela pressmeddelandet i bifogad pdf

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2015 cirka 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com