Beslut vid Inwidos extra bolagsstämma

Inwido AB har idag, tisdagen den 21 januari 2020, hållit extra bolagsstämma med anledning av valberedningens förslag till val av nya styrelseledamöter.

Den extra bolagsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att välja Kerstin Lindell och Christer Wahlquist som nya styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Till följd av extra bolagsstämmans beslut utgörs Inwidos styrelse utöver arbetstagarrepresentanterna nu av Georg Brunstam (ordförande), Benny Ernstson, Kerstin Lindell, Henriette Schütze, Christer Wahlquist och Anders Wassberg.

Den extra bolagsstämman beslutade därutöver att styrelsearvodet (inklusive ersättning för utskottsarbete) per styrelseledamot enligt årsstämmans beslut den 3 maj 2019 fortsatt ska gälla samt att arvode för tillträdande styrelseledamöter ska utgå pro rata för respektive ledamots faktiska tjänstgöringsperiod jämförd med hela perioden från årsstämman 2019 till slutet av nästa årsstämma.

Om de nya styrelseledamöterna

Kerstin Lindell är född 1967 och är civilingenjör, teknologie licentiat samt civilekonom. Kerstin Lindell är sedan 2007 VD och koncernchef för Bona AB. Hon är dessutom styrelseledamot i Hexpol AB och Peab AB. Kerstin Lindell är oberoende såväl i förhållande till bolagets större aktieägare som bolaget och bolagsledningen. Kerstin Lindells innehav (inklusive närståendes innehav) i bolaget uppgår till 4 000 aktier.

Christer Wahlquist är född 1971, är civilingenjör och har en MBA. Christer Wahlquist är sedan 2016 VD och koncernchef för Nolato AB, där han har varit anställd sedan 1996. Christer Wahlquist är oberoende såväl i förhållande till bolagets större aktieägare som bolaget och bolagsledningen. Christer Wahlquists innehav (inklusive närståendes innehav) i bolaget uppgår till 400 aktier.

Peter Welin, Finans- och ekonomidirektör och vice VD
Tel. 070-324 3190, peter.welin@inwido.com

Olof Engvall, PR & IR
Tel. 073-541 45 73, olof.engvall@inwido.com

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2018 omsatte Inwido 6,7 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,9 procent. Totalt finns cirka 4 500 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Citat

Vi välkomnar Christer Wahlquist och Kerstin Lindell som nya styrelseledamöter i Inwido.
Henrik Hjalmarsson, VD & koncernchef