Bokslutskommuniké januari-december 2019

Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 februari 2020, kl. 07:45 CET.

Stärkt marginal och kraftigt minskad nettoskuldsättning

Fjärde kvartalet 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 1 813 MSEK (1 864), en minskning med 3%. Den organiska tillväxten var -4%.
  • EBITA uppgick till 186 MSEK och EBITA-marginalen uppgick 10,3%. Exklusive IFRS 16 uppgick EBITA till 183 MSEK (215), och EBITA-marginalen uppgick till 10,1% (11,5%).
  • Operationell EBITA uppgick till 211 MSEK och den operationella EBITA-marginalen ökade till 11,6% (11,5%). Exklusive IFRS 16 uppgick operationell EBITA till 208 MSEK (215) och den operationella EBITA-marginalen var oförändrad vid 11,5%.
  • Operativt kassaflöde ökade till 393 MSEK (291) och nettoskuldsättningen minskade till 2,2x EBITDA (2,7x).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,28 SEK (2,31).
  • Kerstin Lindell och Christer Wahlquist valdes till nya styrelseledamöter i samband med extra bolagsstämma i januari.

Januari-december 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 6 631 MSEK (6 667), en minskning med 1%. Den organiska tillväxten var -4%.
  • EBITA uppgick till 621 MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 9,4%. Exklusive IFRS 16 uppgick EBITA till 609 MSEK (635) och EBITA-marginalen uppgick till 9,2% (9,5%).
  • Operationell EBITA uppgick till 646 MSEK och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 9,7%. Exklusive IFRS 16 uppgick operationell EBITA till 634 MSEK (657) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 9,6% (9,9%).
  • Operativt kassaflöde ökade till 925 MSEK (434).
  • Resultat per aktie ökade något till 7,48 SEK (7,47).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,50 SEK (2,50).

Koncernchefen kommenterar

"När vi nu stänger böckerna för 2019 kan jag summera ett år som i stort sett föll ut enligt vår plan givet marknadsförutsättningarna. Vi levererade starka kassaflöden och en kraftigt minskad skuldsättningsnivå. Allt i linje med våra utfästelser att kontinuerligt stärka balansräkningen för att kunna genomföra nya värdeskapande förvärv vid rätt tillfälle. Min uppfattning är att vår nya styrmodell Simplify har bidragit positivt till koncernens och våra affärsenheters utveckling och vi möter det nya decenniets möjligheter med tillförsikt.

Under fjärde kvartalet 2019 levererade vi, trots relativt svag marknadsaktivitet i framförallt affärsområde Nord, förbättrad marginal samtidigt som ett fortsatt starkt kassaflöde sänkte nettoskuldsättningen till 2,2x EBITDA, exklusive IFRS 16. Nettoomsättningen minskade med 3 procent, jämfört med motsvarande period föregående år, till 1 813 MSEK (1 864). Operationell EBITA i kvartalet uppgick till 211 MSEK (215) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 11,6% (11,5). Nettoomsättningen för helåret 2019 blev 6 631 MSEK (6 667), operationell EBITA landade på 646 MSEK (657) och den operationella EBITA-marginalen blev 9,7% (9,9%).

Utvecklingen i våra två segment
Affärsområde Syd fortsatte sin positiva utveckling under det fjärde kvartalet, med tillväxt för merparten av bolagen. Utöver god utveckling för de danska bolagen och stabil leverans i våra engelska bolag presterade den irländska verksamheten ett kraftigt förbättrat resultat. Försäljningen för affärsområde Syd ökade sammantaget med 2 procent och operationell EBITA steg till 147 MSEK (139), vilket lyfte den operationella EBITA-marginalen till 19,7 procent (19,1). e-Commerce, som under kvartalet jämförs med ett starkt fjärde kvartal 2018, hade en god tillväxt i Sverige och Norge, samtidigt som försäljningen minskade något i Danmark. Sammantaget stod e-Commerce för 8 procent av koncernens försäljning och orderstocken stärktes. För helåret 2019 stod e-Commerce för 9 procent av koncernens omsättning.

Affärsområde Nord var under kvartalet fortsatt präglat av utmanande förutsättningar på framförallt den svenska och finska marknaden. En viss återhämtning på industrimarknaderna kunde skönjas i Sverige och Finland, men det är för tidigt att dra slutsatser om en mer kontinuerlig återhämtning av marknaden. Försäljningen under det fjärde kvartalet minskade med 6 procent samtidigt som operationell EBITA minskade till 75 MSEK (90), vilket innebar att den operationella EBITA-marginalen blev 7,3 procent (8,2). Under kvartalet fortsatte vi med  investeringar för effektiviseringar och tillväxt. Vi gör detta samtidigt som vi löpande arbetar med kostnadsbesparingar för att parera volymförändringar och förändrade marknadsförutsättningar.

Starkt kassaflöde och kraftigt minskad skuldsättning
Att förvärva och utveckla Europas ledande företag inom fönster och dörrar är Inwidos tydliga ledstjärna. Under 2019 förädlade vi vår förvärvsstrategi och den förbättrade balansräkningen ger råg i ryggen inför 2020. Under det fjärde kvartalet var det operativa kassaflödet positivt med 393 MSEK, jämfört med 291 MSEK under motsvarande period föregående år. För helåret 2019 ökade det operativa kassaflödet till 925 MSEK, jämfört med 434 MSEK under föregående år.

Sammantaget bekräftar utvecklingen att vår strategi att bredda vår marknad, med tillväxt även utanför Norden och ökat fokus på e-handel, är rätt väg att gå.

Utsikter
Den nordiska industrimarknaden är fortsatt utmanande, även om vi ser möjliga indikationer på en utplaning, samtidigt som konsumentmarknaderna är svårbedömda. Vår bevisade förmåga att skapa starka resultat och kassaflöden gör att vi står väl rustade att fortsätta utveckla våra bolag och att växa koncernen. Men först och främst tar vi oss an inledningen av 2020, med den säsongsmässigt lugnare vintersäsongen, med lika delar ödmjukhet och energi."

MALMÖ, 5 FEBRUARI 2020
Henrik Hjalmarsson

Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef Tel: 076-846 20 46
Peter Welin, Finans- och ekonomidirektör tel. 070-324 3190

Inwido äger och utvecklar bolag som med olika produkter och tjänster förbättrar människors vardag inomhus. Idag är Inwido Europas största fönsterkoncern och ett naturligt hem för regionens starkaste bolag inom komfort, inomhusklimat och trygghet. Under 2019 omsatte Inwido 6,6 miljarder kronor och hade en operationell EBITA-marginal på 9,7 procent. Totalt finns cirka 4 400 anställda i koncernen, som har verksamheter i Danmark, Estland, Finland, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Citat

Under fjärde kvartalet 2019 förbättrades marginalen samtidigt som ett fortsatt starkt kassaflöde sänkte nettoskuldsättningen till 2,2x EBITDA.
Henrik Hjalmarsson