Delårsrapport januari-december 2011

Läs original

Ett mellanår med viktiga framstegFjärde kvartalet 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 410 MSEK (1 391), en minskning med 2% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 128 MSEK (143), exklusive jämförelsestörande poster om -2 MSEK (-59)
  • Rörelsemarginalen (EBITA), exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 9,1% (10,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till 77 MSEK (6)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 380 MSEK (294)

Januari - december 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 5 050 MSEK (5 149), en minskning med 1% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 476 MSEK (527), exklusive jämförelsestörande poster om -69 MSEK (-81)
  • Rörelsemarginalen (EBITA), exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 9,4% (10,2)
  • Resultat efter skatt uppgick till 208 MSEK (207)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 547 MSEK (383)
  • Inwido lämnade en utdelning om totalt 301 MSEK
  • Det starka kassaflödet reducerade nettoskulden till 1 371 MSEK, 130 MSEK lägre jämfört med motsvarande period föregående år

VD Håkan Jeppssons kommentar:
"2011 blev inte riktigt det år vi förväntade oss. Trots god tillväxt inom industrisegmentet så blev året något av en besvikelse. Det något sämre resultatet var en direkt följd av den försvagade efterfrågan på konsumentmarknaden. Men Inwido lyckades ändå växa organiskt i flera marknader och totalt sett har vi tagit marknadsandelar i de flesta av våra marknader. Samtidigt har vi även förbättrat resultatet avsevärt i våra europeiska marknader. Självklart var det osäkra ekonomiska läget en starkt bidragande orsak till vår minskade konsumentförsäljning 2011.

För att bibehålla vår konkurrenskraft har vi påbörjat en renodling av produktionsstrukturen inom koncernen. Detta har inneburit att vi stängt fabriker i Danmark, Ryssland och Sverige under året. Det intensiva arbetet med att förbättra effektiviteten och minska kapitalbindningen resulterade också i ett starkt kassaflöde och reducerad nettoskuld samtidigt som utdelning lämnats till aktieägarna. Det osäkra ekonomiska läget gör det fortsatt svårt att bedöma hur efterfrågan kommer att utvecklas. Vi kommer därför fortsatt att arbeta med effektivitetsförbättrande åtgärder under 2012.

Trots att 2011 inte fullt ut levde upp till våra egna förväntningar kan jag ändå slå fast att Inwido under året stärkt sin position på marknaden och tagit viktiga steg på vägen mot en förverkligad konsumentstrategi. Med ambitionen att utveckla nya produkter för en bekväm vardag i hemmet för våra konsumenter samt genom att tillgodose de ökade behoven av energibesparande fönster- och dörrlösningar tar vi oss an de utmaningar som det nya året erbjuder.”

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51
Jonna Opitz, Marknads- och kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 500 anställda och omsatte under 2011 drygt 5 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se