Delårsrapport januari-juni 2010

Läs original

​God lönsamhet och fortsatt positiv utveckling

Andra kvartalet 2010

• Nettoomsättningen ökade med 7% till 1 384 MSEK (1 294)
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 165 MSEK (95)
  • Rörelsemarginalen (EBITA) ökade till 11,9% (7,3)
  • Rörelsemarginalen (EBITA) justerad för en enskild större nedskrivning av kundfordringar uppgick till 12,5%
  • Resultat efter skatt ökade till 99 MSEK (23)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 106 MSEK (185)

Januari – juni 2010

• Nettoomsättningen ökade med 11% till 2 482 MSEK (2 235)
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 194 MSEK (68)
  • Rörelsemarginalen (EBITA) ökade till 7,8% (3,0)
  • Rörelsemarginalen (EBITA) justerad för jämförelsestörande poster ökade till 8,7% (3,3)
  • Resultat efter skatt ökade till 100 MSEK (-38)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -112 MSEK (14)
  • Inwido AB förvärvade 34% av aktierna i Inwido Danmark, varefter arbetet med att förvärva utestående minoritetsandelar i dotterbolagen i stort är genomfört

VD Håkan Jeppsson kommenterar:

”Det är med glädje jag kan konstatera att Inwido idag rapporterar det bästa operativa resultatet hittills i ett kvartal, 165 MSEK, vilket är en förbättring med 74 procent jämfört med samma period i fjol. Justerat för en enskild större nedskrivning av kundfordringar om 8 MSEK uppgick rörelsemarginalen till 12,5 procent. Försäljningen ökar samtidigt till 1 384 MSEK, en valutajusterad organisk tillväxt på 12 procent. Även orderingången är högre jämfört med samma period föregående år

Det är generellt de nordiska marknaderna som fortsätter att utvecklas starkt, både på konsument- och industrisidan, men även i Storbritannien ökade försäljningen under kvartalet. Fortsatt upplever dock Polen och Ryssland minskade volymer.

Under kvartalet har ett flertal länder i Europa, däribland Storbritannien, initierat budgetåtstramningar, vilket kan få en dämpande effekt på den ekonomiska återhämtningen. Samtidigt upplever vi att konjunkturen successivt förbättras, vilket vi bedömer kommer leda till att efterfrågan från konsumenterna stadigt ökar.

Kombinationen av vår fastlagda strategiska inriktning mot ökad andel konsumentförsäljning, en stark balansräkning samt stabilare marknads-förutsättningar innebär att Inwido har goda förutsättningar att få ett bra andra halvår 2010.”

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51

Jonna Opitz, Kommunikationsdirektör tel: 072-211 9010 eller 010-451 45 58

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Storke Vinduer, Tiivi, Pihla, Diplomat, Allan Brothers, Carlson och Sokolka. Inwido har ca 3 300 anställda och omsatte under 2009 drygt 5 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com