Delårsrapport januari-juni 2014

Läs original

Ett kvartal med god lönsamhet

Andra kvartalet 2014

• Nettoomsättningen ökade till 1 301 MSEK (1 141), en ökning med 7% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Orderingången ökade med 8% justerat för struktureffekter
  • EBITA ökade till 121 MSEK (105), efter jämförelsestörande poster om -29 MSEK (0) och EBITA-marginalen ökade till 9,3% (9,2)
  • Operationell EBITA ökade till 150 MSEK (105) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 11,6% (9,2)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,10 SEK (0,25).
  • Stängningen av fabriken i Os, Norge genomförd
  • Beslut om att flytta del av tillverkning i Storbritannien till Polen

Januari-juni 2014

• Nettoomsättningen ökade till 2 208 MSEK (1 998), en ökning med 6% justerat för valuta- och struktureffekter
  • Orderingången ökade med 14% justerat för struktureffekter
  • EBITA uppgick till 51 MSEK (86), efter jämförelsestörande poster om -104 MSEK (-3) och EBITA-marginalen uppgick till 2,3% (4,3)
  • Operationell EBITA ökade till 155 MSEK (88) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 7,0% (4,4)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,16 SEK (0,12).
  • Förvärv av JNA/SPAR i Danmark

Koncernchefen kommenterar;
Min summering är att vi gjorde ett bra andra kvartal 2014. Försäljningen ökade organiskt med 7 procent och vi fick dessutom ett bra tillskott av våra nyligen förvärvade bolag JNA och SPAR i Danmark. Orderingången justerad för struktur ökade för andra kvartalet i rad, 8 procent detta kvartal jämfört med samma period i fjol. Orderstocken är nu 20 procent högre än vid samma tidpunkt i fjol. Med tillväxt kommer också en tydligt förbättrad lönsamhet för Inwido. Före jämförelsestörande poster tjänade vi 150 MSEK under kvartalet vilket ger en rörelsemarginal i rätt riktning på 11,6 procent.

Inwido har genomfört komplicerade effektiviseringar och strukturella förändringar under de senaste åren som vi nu börjar se effekterna av. Vi har flyttat produktion, utvecklat produktplattformar och förändrat många processer. Detta har varit och är fortfarande, eftersom vi är mitt uppe i ett antal förändringar, ett tungt arbete för hela organisationen. Det är därför tillfredsställande att se den positiva effekt detta arbete får när marknaderna nu tycks stabiliseras.

De indikatorer som vi följer, framförallt konsumentförtroendeindex, pekar idag åt rätt håll i många länder. Även industrimarknaden går allt bättre, vilket påverkar oss positivt i Norden. Våra stora nordiska marknader Sverige, Finland och Danmark gör alla ett bra kvartal – även om förutsättningarna dem emellan skiljer sig markant. Våra svagare segment är fortfarande Norge och EBE, som framförallt kämpar med struktur och lönsamhet. Där har vi också vidtagit och initierat åtgärder, både när det gäller produktionsstrukturen och säljprocesserna, som ännu inte fått synliga resultateffekter.

Vi ser nu fram emot andra halvan av 2014. Om situationen på makronivå stabiliseras bedömer vi att marknadsutvecklingen kan bli fortsatt positiv. Det skapar goda förutsättningar för Inwido. Samtidigt präglas marknaderna fortsatt av priskonkurrens och prismedvetna kunder vilket skapar utmaningar och kräver att vi fortsatt blir effektivare och erbjuder smartare lösningar.

MALMÖ, 14 AUGUSTI 2014
Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51